ReadSoft

ReadSoft och StreamServe samarbetar kring e-fakturering

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2004 10:07 CEST

De svenska programvarubolagen ReadSoft och StreamServe inleder nu ett samarbete för att erbjuda företag helt elektroniska fakturaflöden. Bolagens samverkan betyder att det blir enklare för kunderna att kommunicera elektroniskt med varandra.

Med samarbetet intensifierar nu ReadSoft arbetet med att erbjuda elektroniska fakturaflöden mellan företag. Lanseringen innebär att båda företagen tar ett strategiskt grepp om utvecklingen mot helt papperslösa fakturaflöden. ReadSofts kunder som idag digitaliserar pappersfakturor med hjälp av programvaran ReadSoft DOCUMENTS for Invoices, kommer att kunna ta emot stora volymer fakturor helt elektroniskt. Något som plockar bort pappersberg, förenklar hantering och sänker kostnader.

StreamServe är experter på att skapa utdata från alla typer av affärssystem. StreamServes stora och etablerade kundbas ges nu möjlighet att skicka elektroniska fakturor till ett stort antal företag som använder ReadSofts lösningar för att tolka och verifiera fakturor.

- ReadSofts programvara Invoices är ledande på att ta emot fakturainformation. Den fungerar hand i handske med StreamServes nya e-fakturatjänst. Lösningen är utvecklad för olika affärssystem och uppfyller bokföringslag och säkerhetskrav, säger Christian Hadenius, VD StreamServe Norden.

- Efterfrågan på stabila lösningar för elektroniska fakturaflöden växer och allt fler företag kräver idag att deras leverantörer ska skicka elektroniska fakturor. Som komplement till vår egen teknologi (EZ-OUT) för att skicka elektroniska fakturor öppnar samarbetet en helt ny kanal för oss gentemot stora och medelstora företag som redan använder StreamServes befintliga system. Nu kan dessa företag skicka elektroniska fakturor till långt fler företag än tidigare, säger Jan Andersson, VD ReadSoft.

- StreamServe gör det möjligt att öka antalet elektroniska fakturor direkt till ReadSofts system och minska pappersflödet. ReadSoft ger omvänt StreamServe en styrka i digitaliseringen av inkommande fakturor, säger Christian Hadenius,VD StreamServe Norden.

ReadSoft AB
Jan Andersson, VD ReadSoft
Tel: 0708 – 37 66 00 eller
Olof Engvall, Informationschef
Tel: 0708 – 37 66 70
E-post: olof.engvall@readsoft.com

SteamServe Svenska AB
Christian Hadenius, VD StreamServe Norden
Tel: 0706- 86 85 50 eller
Ingrid Blom, PR-Manager Norden
Tel: 0706- 86 85 38
e-post: Ingrid.blom@streamserve.com

Om Streamserve
Med över 4 000 kunder över hela världen är StreamServe ett ledande och nyskapande företag inom den snabbt växande EBC (Enterprise Business Communication –marknaden. StreamServe är den enda organisationen som erbjuder en oberoende plattform för kommunikationsutbyte mellan två företag oavsett vilket format eller vilken kommunikationskanal som används. StreamServe grundades i Sverige år 1995. Idag distribueras och supporteras StreamServes lösning i över 130 länder. StreamServe samarbetar med systemleverantörer, systemintegratörer och e-affärsleverantörer som t.ex. IBM, SAP och Oracle. StreamServe och Business Communication Platform är varumärken som tillhör StreamServe Inc. Se även: www.streamserve.se

Om ReadSoft
ReadSoft är en världsledande leverantör av programvara för automatisk dokumenthantering. Företaget utvecklar och marknadsför en komplett programvaruplattform för automatisk dokumenthantering under namnet ReadSoft DOCUMENTS. Visionen är att befria företag världen över från manuell hantering av dokument. Sedan starten 1991 har ReadSoft utvecklats till en världsomspännande koncern med elva dotterbolag i Europa, Nord- och Sydamerika och Australien samt ett stort antal lokala och globala samarbetspartners. Huvudkontoret finns i Helsingborg och koncernens huvudenhet för forskning och utveckling finns i Stockholm. ReadSoft är sedan 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista.