LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Rebecka Carlsson från Kungälv tar plats i styrelsen för LSU - Sveriges Ungdomsorganisationer

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2009 09:15 CET

Vid årsskiftet tar 22-åriga Rebecka Carlsson från Kungälv plats i styrelsen för LSU- Sveriges ungdomsorganisationer.
- Unga ska ha den reella makt de förtjänar, säger Rebecka Carlsson som under 2009 varit LSU:s representant vid FN: s kommission för hållbar utveckling i New York.

- Jag brinner för ungas delaktighet, inflytande och makt och just det gör att jag tycker att det ska bli oerhört roligt att ta del av arbetet i LSU: s styrelse. För mig är ungas organisering oerhört viktigt. Jag vill se att ungdomsorganisationer utvecklas och stärker sina samarbeten. Det är viktigare för mig än att jobba enbart för en speciell organisation, säger Rebecka Carlsson som själv är medlem i ett tio-tal av LSU: s medlemsorganisationer.

22-åriga Rebecka Carlsson är född och uppvuxen i Kungälv utanför Göteborg. Som 16-åring började hon engagerade hon sig i Sveriges elevråd - SVEA och är i dag aktiv i bland annat Grön Ungdom, Gröna Studenter, Fältbiologerna och organisationen Sustainergies som hon håller på att starta upp. I dag bor Rebecka Carlsson i Bagarmossen i Stockholm där hon läser en kandidatexamen i Statsvetenskap på Södertörns högskola och driver ett eget företag.

Under 2009 har Rebecka Carlsson varit LSU: s representant vid FN: s kommission för hållbar utveckling i New York.
- Det var en enorm möjlighet att få vara med och påverka där de viktiga frågorna och fundamenten avgörs, säger hon.

Rebecka Carlsson
Tillträdande styrelseledamot LSU
0707- 36 39 62

Oskar Kollberg
Pressekreterare LSU
0704- 50 69 46
oskar.kollberg@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet.