Meet In Grid, fd RAU

Rebel Learners - Ny satsning för vassa lärarstudenter

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2013 15:22 CET

I dag lanseras Rebel Learners, ett nytänkande projekt som vässar redan engagerade och skarpa lärarstudenter och kopplar ihop dem med utvecklingsorienterade huvudmän (arbetsgivare). Studenterna satsar egen tid och går en gratis högkvalitativ utbildning inom modernt lärande, ledarskap och samhällsutveckling parallellt med den reguljära lärarutbildningen.

Som initiativtagare bakom Rebel Learners står RAU, Rektorsakademien Utveckling, som länge känt sig frustrerade över debatten runt lärarstudenter och dess utbildning. Frustrerade över att ständigt höra hur det allmänt talas illa om lärarutbildningen samtidigt som kommuner signalerar svårigheter att hitta lärarstudenter som möter deras behov i en tid där vi kan förvänta oss stor lärarbrist.

- Istället för att skriva debattartiklar och prata om problem som vi i skolbranschen ofta gör så vill vi starta projekt som fokuserar på handling istället för ord, säger Fredrik Svensson, grundare på RAU.

Kopplingen till rebeller har att göra med att rebeller idag är en bristvara. Världen har byggts av rebeller som utmanat rådande strukturer och det gäller även de som präglat västvärldens skolutveckling, med John Dewey, Lev Vygotsky och Maria Montessori som några exempel. Rebel Learners frågar sig var dagens rebeller håller hus? De som ska förändra Svensk skola?

Svaret hittar man bland engagerade och modiga lärarstudenter. Under hösten startar en antagningsprocess till "The Rebel 12", det vill säga de första studenterna, som inte bara får en gedigen utbildning att addera parallellt till sin lärarutbildning utan som också får vara med och forma hela Rebel Learners innehåll och identitet.

- Vi ser det som självklart att studenterna är med oss i arbetet att förverkliga idén och samtidigt påverka bilden av det stundande närmast enorma behovet av vassa lärarstudenter, säger Ante Runnquist, Chef forskning och utveckling på RAU.

Det beräknas att 50 000 nya lärare kommer att behövas de kommande 5-6 åren på grund av pensionsavgångar och svagt intresse de senaste åren för lärarutbildningen och Rebel Learners har ambitionen att bidra med att hjälpa till att stärka bilden av läraryrket.

- Kan vi vässa ett antal lärarstudenter och koppla dem samman med utvecklingsintresserade och progressiva kommuner som tar lärarbristen på allvar så gynnar det både skolan och barnen, förklarar Ante Runnquist.

Utbildningen för "The Rebel 12" startar i februari 2014 och under hösten 2014 siktar man på att ha med drygt 100 lärarstudenter. Klicka och läs mer!

Rektorsakademien Utveckling bedriver utvecklingsprojekt, ledarutveckling, kreativitetsutveckling, omvärldsbevakning och opinionsbildning inom ramen för svensk skola, arbetsliv och framtid. Vår idé är att bidra till att skolor och företag utvecklas i samklang samhällsutvecklingen och vår samtid.

Rektorsakademien Utveckling står tillsammans med Artexis (Kistamässan) som arrangörer för SETT (Scandinavian Educational Technology Transformation). Skandinaviens största mässa och konferens för innovativt och modernt lärande. Besök gärna settdagarna.se