Unga S-kvinnor Rebella

Rebella kan inte vänta - helgöppen barnomsorg i valstugan

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 15:17 CEST

Helgöppen barnomsorg - redan i dag. Det blir verklighet i Stockholms city på lördag när Unga S-kvinnor Rebella tar över Socialdemokraternas valstuga vid Sergels torg. Rebella förvandlar valstugan till en oas för helgarbetande föräldrar som har svårt att få barnomsorg på sina vanliga arbetstider.

- På det här sättet vill vi sätta fokus på det skriande behovet att barnomsorg utanför kontorstid, säger Kristina Persdotter, ordförande för Unga S-kvinnor Rebella. - Det är alldeles för många föräldrar som inte kan få barnomsorg de tider de faktiskt jobbar. Vi är superglada att Socialdemokraterna kommer rätta till det här om vi vinner valet. Särskilt här i Stockholm är det många som flyttat hit från andra städer och som alltså har sitt sociala nätverk någon annanstans. Då är det extra svårt att få vardagen att gå ihop. Och det ska inte behöva vara så svårt. Gemensamma lösningar är bättre än att alla ska kämpa med samma problem på egen hand.

- Rätten till barnomsorg på kvällar, nätter och helger har länge varit en viktig jämställdhetsfråga för många kvinnor som är ensamstående. Äntligen blir det lättare för föräldrar att arbeta heltid. Det är en riktig arbetslinje, avslutar Kristina Persdotter.

Dag: lördag 4 spetember

Tid: 11-16

Plats: Socialdemokraternas valstuga vid femte Hötorgsskrapan, Stockholms city'

Frågor? Kontakta Kristina Persdotter, 0767-64 66 76