Fjärdhundraland

Rebusrunda på söndag - nu med barnrebusar

Pressmeddelande   •   Aug 03, 2017 09:04 CEST

Söndagarna 6 och 13 augusti är det för sjätte gången dags för den årliga Rebusrundan då 40 ställen i Fjärdhundraland har öppet samtidigt. Förutom besök på gårdsbutiker, kaféer, gårdar och mathantverkare lockar en tävling. På varje plats finns en rebus att lösa – den som löst fem eller fler är med och tävlar.

Nyheten i år är en satsning på barn. På tolv av de fyrtio ställena finns en speciell rebus för barn, och aktiviteter för som speciellt passar de yngre.

– Vi har alltid haft mycket barn på Rebusrundan, men det är de vuxna som löst rebusarna. Så i år blir det mycket roligare för barnen, säger Carl-Erik Ekblom, som är engagerad i föreningen Fjärdhundraland som arrangerar Rebusrundan.

40 ställen är inte lätt att hinna med på en dag. För besökaren som kommer från Uppsala, Västerås, Sala/Heby eller Bålsta/Stockholm finns därför ett speciellt ruttförslag med utvalda platser som bildar en bra runda.

– De här rundorna är gjorda för att passa bra ihop och att vara möjliga att hinna med på en dag, säger Mats Thorburn, ordförande i Fjärdhundraland. Det blir ett enkelt och trevligt sätt att komma ut en dag till den levande landsbygden i Fjärdhundraland.

Frågor:
Carl-Erik Ekblom 070-521 07 49
Mats Thorburn, 0701-73 93 99

Mer om Rebusrundan: https://www.fjardhundraland.se/evenemang/rebusrundan/

Mer om barnrebusar: https://www.fjardhundraland.se/evenemang/rebusrundan/barnrebusrundan/

Rebusundan Uppsala: http://www.fjardhundraland.se/evenemang/rebusrundan/uppsalarundan-med-12-stopp/
Rebusrundan Västerås: http://www.fjardhundraland.se/evenemang/rebusrundan/vasterasrundan-med-12-stopp/
Rebusrundan Sala/Heby: http://www.fjardhundraland.se/evenemang/rebusrundan/sala-hebyrundan-med-13-stopp/
Rebusrundan Bålsta/Stockholm: http://www.fjardhundraland.se/evenemang/rebusrundan/balsta-stockholmsrundan-med-11-stopp/

I Fjärdhundraland samlar vi bra upplevelser i en levande landsbygd med historia, naturupplevelser och spirande småföretagande: kaféer, boende, gårdsbutiker och mycket mer! Massor av mathantverk, natur, kultur – allt inom en timme från Stockholm, Uppsala och Västerås.