SLOW FOOD SÁPMI

Reclaim the Food i Stockholm lockade många hundra

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2009 13:48 CET

Reclaim the Food på Södermalm med Slow Food Stockholm Haga den 10 december i Stockholm blev mycket välbesökt.

Medan skymningen föll över ett gråmulet Stockholm dukade vi upp bord, stolar, filtar, kök och kaffebar i allén på Katarina Bangata.

Mer än 500 nyfikna barn, ungdomar och vuxna stannade till och smakade på värmande god rotfruktssoppa gjord på jordärtskocka, palsternacka och rödbeta serverad med strössel av jordärtskocka, purjolök och tamarindrostade solrosfrön med fänkålskrydda, tillagad av Slow Food-medlemmen matkreatören Cecilia Davidson, Curly Food.

Vi diskuterade och debatterade gott, rent och rättvist med bland andra Slow Foodmedlemmarna kocken Rune Kalf Hansen, journalisten Mats-Eric Nilsson, Gun Rudquist, Naturskyddsföreningen och Cristina Gaitan, Smakernas Ark.

Särskilt roligt att så många barn och ungdomar stannade till, satte sig ned och smakade! En femårig pojke satt i sin mammas famn och åt tre portioner av den varma rotfruktssoppan!

Vi bjöd på korvar från Taylors & Jones, bröd från Tusenfrö, kaffe från Johan & Nyström, rotfrukterna kom från Årstiderna. Fler som bidrog var: Gårdarnas butik, Cajsa Warg, Blå Lotus, Goodstore, Urban Deli och Seydon ljusdesign som alla gjorde Reclaim the Food till ett härligt och varmt evenemang.

Vi uppmanade folk att skriva ned på en klottervägg vad de tänkte göra under 2010 för att äta lokalt och tänka globalt. ”Äta glada grisar, baka en gång i månaden, odla mina jordgubbar, äta mer fisk och laga flera grönsaksrätter till mina barn” var några av de nedtecknade ambitionerna.