Recopart

Recopart-demonterarna gör satsning på garantier.

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2011 17:43 CET

Demonterare inom Recopart-gruppen börjar nu införa 1 års garanti på begagnade bildelar. Garantin gäller verkstäder anslutna till MRF och KBV (Kontrollerad Bilverkstad) som i sin tur lämnar 1 års garanti på utförda bilreparationer.

- Syftet är att både bilverkstaden och slutkunden ska känna sig trygga när man använder begagnade bildelar i en reparation. Även om demonterarna tillämpat garantier tidigare så är det här ett formellt avstamp med tydliga villkor. Det skapar bättre förutsättningar att använda begagnade bildelar i fler bilreparationer. Det menar Björn Holmqvist VD för Recopart som samordnar och utvecklar bilåtervinning tillsammans med ett antal ledande bildemonteringar i Sverige.

- En återvunnen originaldel är i många fall lika bra som en ny, den stora skillnaden är priset. En vindrutetorkarmotor till en Volvo V70 kostar runt 2.500 kr som ny, som återvunnen bildel kostar den runt 600 kr. Det är klart att det gynnar konsumenten om bilverkstaden i detta fall väljer en begagnad bildel med garanti istället för en ny. Eftersom garantin både gäller bildelen samt i- och urmontering så minimeras den ekonomiska risken för verkstaden.

Arbetet med att introducera Recopart-garantin påbörjades i november. I slutet av mars 2012 kommer många av landets MRF- och KBV-verkstäder vara introducerade i garantin.

De bildemonteringar som använder Recopart verkstadsgaranti är

Alingsås Bildelar, Atracco (Hedemora, Växjö, Huddinge), Eklunds Bildelslager (Skövde), Jämtlands Bildemontering (Östersund), Häggs Bildemontering (Ilsbo, Bollnäs), Lycksele Bildemontering  , Thomassons.nu (Helsingborg).

Även Norrbottens Bildemontering, Valla Bildemontering och Växjö Bildemontering ger motsvarande garantier.

För mer information kontakta Roger Elverskog, Recopart. 076-11 88 887, roger.elverskog@recopart.se

Recopart samordnar och utvecklar affärerna mellan försäkringsbolag, bildemonterare och verkstäder i syfte att skapa kostnadseffektivare bilreparationer med hjälp av begagnade bildelar.