Red Hat Nordic

Red Hat förbättrar hantering av OpenStack med CloudForms 3.2

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2015 12:27 CEST

Förbättrad hanterbarhet och federerad installation förenklar införandet av OpenStack

Red Hat, världens ledande leverantör av öppen källkods-lösningar, har släppt CloudForms 3.2, den senaste utgåvan av vår prisbelönta lösning för administration av privata och hybrida molnmiljöer.

CloudForms 3.2 har nyskapande verktyg som gör det möjligt för användare att automatisera utrullning och drift av OpenStack-infrastrukturer, med hjälp av avancerad funktionalitet från Red Hat Enterprise Linux OpenStack Platform 7 (som baseras på OpenStack Kilo).

CloudForms 3.2 ökar möjligheterna att hantera workloads, genom exempelvis automatisk upptäckt av resurser, stöd för tjänstekataloger och generering av användardialoger för OpenStack Orchestration (Heat)-mallar; djupanalys av images och workloads genom integration med OpenStack Image Service, OpenStack Compute samt förbättrad kapacitetshantering genom OpenStack Telemetry.

Dessa förbättringar innebär att det blir möjligt att göra ännu större effektivitets- och produktivitetsvinster med OpenStack. CloudForms är marknadens första plattform för molnadministration som hanterar både OpenStack-infrastruktur och dess workloads från en enhetlig, integrerad plattform.

CloudForms kan även knyta samman OpenStack-baserade privata moln med publika moln och ett brett utbud av virtualiseringsplattformar, däribland VMware vSphere, Red Hat Enterprise Virtualization, Amazon Web Services (AWS) och Microsoft System Center Virtual Machine Manager. Bland funktionerna finns en självbetjäningsportal, policybaserad kontroll, governance, chargeback och showback, orkestrering, kapacitets- och nyttjandeplanering, optimering och analys av flaskhalsar samt rapportering. Sammantaget gör detta det möjligt för företag att hantera hybrida molnmiljöer mer effektivt.

CloudForms har bidragit till att kunder kunnat implementera OpenStack snabbare och den nya funktionaliteten i CloudForms 3.2 erbjuder ett effektivt och skalbart ramverk för migration över traditionella virtualiseringsplattformar och privata OpenStack-baserade molnmiljöer. Det möjliggör för företag att ha en bimodal IT-organisation där ny och flexibel infrastruktur samexisterar med traditionella datacenter, och där man kan dra nytta av båda varianternas styrkor via en och samma administrationsplattform.

Andra förbättringar i CloudForms 3.2 omfattar stöd för tjänsten AWS Config vilket innebär monitorering av förändringar i workloads som ligger i AWS, stöd för IPv6, och förbättrad bare metal-provisionering och administration genom integration med Red Hat Satellite 6.

Tillgänglighet

CloudForms 3.2 blir tillgänglig för nuvarande CloudForms-kunder I juni 2015. Funktionerna för administration av OpenStack-infrastruktur I CloudForms 3.2 kräver OpenStack Kilo som kommer att bli tillgänglig i och med den kommande releasen av Red Hat Enterprise Linux OpenStack Platform 7.

Följ Red Hat

Om Red Hat
Red Hat är världens ledande leverantör av open source-baserade mjukvarulösningar, med en community-baserad approach för att skapa pålitliga och högpresterande produkter inom cloud, Linux, middleware, lagring och virtualisering. Red Hat erbjuder även prisbelönt support, utbildning och konsultverksamhet. Som hub i ett globalt nätverk av företagskunder, partners och open source-communities bidrar Red Hat till att skapa relevant och innovativ teknologi som frigör resurser för tillväxt och förbereder kunderna för framtidens IT. Läs mer på http://www.redhat.com