Redeem

Redeem ingår samarbetsavtal med Grow Movement för att hjälpa afrikanska företagare

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2017 09:20 CEST

Redeem, den globala leverantören inom återvinnings- och återförsäljningstjänster av mobiltelefoner, har nöjet att meddela att de har ingått ett samarbetsavtal med Grow Movement för att stödja afrikansk företagsutveckling.

Grow Movement stödjer företagare i Afrika genom att matcha dem med ledande företagskonsulter från hela världen. Konsulterna är volontärer som ger strategiska och operativa råd via webbkonferenser. Grow Movement finns för närvarande i Uganda, Rwanda och Malawi. Den ideella organisationen samarbetar med mer än 1100 volontärkonsulter från yrkesorganisationer som PWC och Ernst & Young samt företagsskolor som Stanford Graduate School of Business, London Business School, Chicago Booth och Cass Business School.

Grow Movement grundades 2009. De har hjälpt mer än tusen företagare att expandera och implementera långsiktiga, hållbara verksamhetsförbättringar. Detta har resulterat i fler än 2000 nya arbetstillfällen och medverkat till stora förändringar. De nya jobben har förbättrat människornas liv i dagens samhälle och öppnat möjligheter för framtida generationer.

Redeem stödjer Grow Movements välgörenhetsarbete med ekonomiskt bistånd samt genom att erbjuda företagarna begagnade smartphones och bärbara datorer. Därigenom kan företagarna kommunicera med sina globala företagskonsulter och får samtidigt tillgång till den teknik som krävs för att stärka deras företag. När de landsansvariga inom Grow Movement identifierar småföretagare som behöver råd, använder företagarna de telefoner som tillhandahålls av Redeem för att arbeta med deras tilldelade konsulter i mentor- och affärsutvecklingsprogram.

Redeem har även interna insamlingsevenemang för att samla in pengar till Grow Movement. De erbjuder dessutom företagskunder och konsumenter möjligheten att donera den inbytta telefonens värde till Grow Movement. Hitintills har Redeem samlat in mer än 275 000 kronor åt Grow Movement.

Peter Ekström, VD för Redeem Nordics, sa:”Vi är mycket glada över samarbetsavtalet mellan Redeem och Grow Movement. Det är en utmärkt välgörenhetsorganisation, vars arbete skapar verklig och långvarig förändring för dem som drar nytta av tjänsterna. Att se värdet av begagnade telefoner är centralt för Redeems verksamhet. Därför känns det bra att några av våra använda telefoner får nytt liv som stödjer afrikanska företagare."

Rick Kwan, styrelsemedlem för Grow Movement, sa: ”Vi är glada över att ingå detta samarbetsavtal med Redeem. Det leder till en reell och direkt skillnad i vårt arbete. Telefonerna distribueras omedelbart och ger företagarna som är involverade i Grow Movement ett pålitligare sätt till att få konsultation. Dessutom är de ett viktigt verktyg för deras företag"

Om Redeem

Redeem är en ledande global tjänsteleverantör inom återförsäljning av mobiltelefoner och andra handhållna elektroniska enheter.

Redeem tar emot använda mobiltelefoner från företag och konsumenter. De testar och utvärderar dem innan de säljs igen, både nationellt och internationellt, till företag eller andra konsumenter.

Med mer än 20 års erfarenhet, arbetar Redeem nu i 32 länder på tre kontinenter och har regionala kontor i Storbritannien, Iberiska halvön (Spanien), Österrike, Norden / Baltikum (Sverige och Estland), Asien (Hongkong) samt Mellanöstern (Dubai). Under förra budgetåret återbetalades 835 miljoner kronor till kunder för deras gamla telefoner.

Redeems globala kunder inkluderar Telefónica UK (O2 Recycle), Three, Vodafone, Bell Canada, CellC, Telia, Tele2 och Samsung.

Ungefär 95% av de inbytta enheterna som Redeem hanterar, rensas på data, återställs och säljs på nytt. De 5% som inte kan återställas, återvinns i sin helhet. Det betyder att inga delar skickas till avfallsupplag. Redeem står för de data och certifieringar som krävs för att uppfylla WEEE-direktivet och användning tillsammans med högkvalitativa CSR-program.

Om Grow Movement

Grow Movement är en prisbelönt global ideell organisation som förser företagare i Malawi, Rwanda och Uganda med företagskompetens.

Grow Movement erbjuder mikroföretagare ett sex månaders program, där de digitalt stöds av globala företagsexperter som hjälper dem att expandera företagen, öka lönsamheten och skapa nya jobb genom kunskapsöverföring. Våra företagskonsulter från mer än 60 länder arbetar pro bono med personliga möten via webbkonferenser. De tillägnar sin tid och sina resurser till mentorskap och utbildning av företagare.

Enligt Grow Movement är nya arbetstillfällen den bästa metoden för att lyfta människor ut ur fattigdom. Spridningseffekten av att hjälpa nya företag och företagare till att expandera och erbjuda jobb, leder till förbättrade hälso- och utbildningsmöjligheter för många framtida generationer av anställda och deras familjer.