Redeem

Redeem utser Peter Ekström till VD för den nordiska verksamheten

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2017 09:18 CEST

Redeem, det ledande tjänsteföretaget inom mobilbranschen, har utsett Peter Ekström till VD för den nordiska regionen.

Peter har mer än 25 års erfarenhet i ledande positioner i internationella företag. Han har haft ledande roller i ett antal företag inom olika branscher med särskilt fokus på industriell tillverkning. Peter har specifik kompetens och lång erfarenhet inom global försörjning av produkter för komplexa internationella verksamheter.

Peter kommer till Redeem från ett svenskt tillverkningsföretag, NAF AB, där hans uppdrag var att öka försäljning samt förbättra tillverkningsprocessen och därigenom bemöta förändrad efterfrågan mer effektivt. Förutom att teckna ett antal nya kontrakt satte Peter upp företagets första tillverkning i Kina. Peter har även arbetserfarenhet från Relacom, den ledande leverantören av servicetjänster inom telekomområdet som förser bl.a. Telia, Tele2, Telenor och Ericsson.

Peter ska ansvara för den fortsatta expansionen av Redeems verksamhet i Norden och Baltikumsamt för den moderna bearbetningsanläggningen i Estland.

Paul Adams, VD för Redeem, sa: ”Jag är glad över att en person med Peters chefserfarenhet ska leda vårt team i Norden som fortsätter att gå från framgång till framgång. Vi har gjort stora investeringar i regionen. Nu drar vi fördel av den unika bredden och djupet av de tjänster som vi erbjuder. "

Peter Ekström kommenterade sin utnämning med att säga:

”Jag ser att det finns en reell möjlighet till att öka antalet telefoner som återanvänds i vår region. Mycket på grund av vårt samarbete med regionens alla större nätoperatörer, Redeems investeringar i den lokala verksamheten och tillgången till ett globalt återförsäljningsnätverk. Vårt mål är att säkert hantera alla telefoner vi tar emot, hjälpa våra partners att stärka sina kundrelationer och stödja en blomstrande marknad av begagnade telefoner."

För ytterligare information, bilder, fallstudier eller intervjuförfrågningar, kontakta Time PR:

Andreas Wadensten

andreas.wadensten@time.se

Om Redeem

Redeem är en ledande global tjänsteleverantör inom återförsäljning av mobiltelefoner och andra handhållna elektroniska enheter.

Redeem tar emot använda mobiltelefoner från företag och konsumenter. De testar och utvärderar dem innan de säljs igen, både nationellt och internationellt, till företag eller andra konsumenter.

Med mer än 20 års erfarenhet, arbetar Redeem nu i 32 länder på tre kontinenter och har regionala kontor i Storbritannien, Iberiska halvön (Spanien), Österrike, Norden / Baltikum (Sverige och Estland), Asien (Hongkong) samt Mellanöstern (Dubai). Under förra budgetåret återbetalades 835 miljoner kronor till kunder för deras gamla telefoner.

Redeems globala kunder inkluderar Telefónica UK (O2 Recycle), Three, Vodafone, Bell Canada, CellC, Telia, Tele2 och Samsung.

Ungefär 95% av de inbytta enheterna som Redeem hanterar, rensas på data, återställs och säljs på nytt. De 5% som inte kan återställas, återvinns i sin helhet. Det betyder att inga delar skickas till avfallsupplag. Redeem står för de data och certifieringar som krävs för att uppfylla WEEE-direktivet och användning tillsammans med högkvalitativa CSR-program.