Redeem

Redeems insamling ger över 560 000 kronor till samarbetspartnern Grow Movement

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2018 09:50 CET

Redeem Group, den globala leverantören av tjänster för återvinning och återförsäljning av mobiltelefoner,kan se tillbaka på ett framgångsrikt första år för samarbetet med Grow Movement.

Grow Movement hjälper entreprenörer i Afrika genom att ge dem tillgång till ledande affärskonsulter från hela världen, som utan ersättning ger strategiska och operativa råd via webbkonferenser. Den ideella organisationen är i dag verksam i Uganda, Rwanda och Malawi och samarbetar med fler än 1 100 frivilliga konsulter från ledande globala konsultbolag med relevant affärs- och entreprenörserfarenhet, och dessutom med handelshögskolor som Stanford Graduate School of Business, London Business School, Chicago Booth och Cass Business School.

Det senaste året har Redeem lämnat bidrag till Grow Movements välgörenhetsarbete genom att ge donationer och genom att skänka begagnade mobiltelefoner och bärbara datorer till småföretagare, vilket gör det möjligt för dem att kommunicera med sina respektive konsulter och arbeta via deras mentors- och affärsutvecklingsprogram.

Hittills har Redeem samlat in 496 000 kronor från företagskunder, varav 85 procent från skandinaviska kunder, och ytterligare 68 000 kronor genom interna insamlingsevenemang.

Peter Ekström, Managing Director Nordics på Redeem, säger:"Vi är stolta över vårt lyckade samarbete med Grow Movement det senaste året, och det känns mycket positivt att se hur mycket de telefoner vi har förmedlat kan bidra till att hjälpa afrikanska entreprenörer både privat och i arbetet."

Paul Gahir, ordförande i Grow Movement, säger:"Grow Movement har haft stor nytta av det ekonomiska stödet från Redeems kunder och anställda, och de skänkta telefonerna och datorerna hjälper småföretagare i Uganda, Rwanda och Malawi att realisera sina möjligheter varje dag. Redeems enheter är av avgörande betydelse för att ge tillgång till den rådgivning, det mentorskap och det stöd som entreprenörer i Grow Movement-programmet behöver för att få sina verksamheter att blomstra."

För mer information, bilder eller förfrågningar om intervjuer, kontakta Time PR:

Andreas Wadensten

andreas.wadensten@time.se

Om Redeem

Redeem är en ledande leverantör av mobiltjänster till företag och konsumenter.

Redeem erbjuder inbytes- och återköpsprogram för mobiloperatörer och återförsäljare, med tjänster som enhetsdiagnostik, dataradering, renovering, vidaresäljning och digital marknadsföring. Bland Redeems kunder över hela världen finns Telefónica UK (O2 Recycle), Three, Vodafone, Tesco Mobile, giffgaff, Bell Canada, CellC, Telia Sonera, Samsung, Telenor och Tele2.

Via Redeems konsumentvarumärke Envirofone kan konsumenter tjäna pengar genom att byta in sina gamla enheter. I Envirofones onlinebutik säljs högkvalitativa renoverade telefoner och tillbehör som har kvalitetskontrollerats på 100 punkter. År 2017 började Envirofone sälja begagnade telefoner direkt till konsumenter.

Redeem är verksamt i 32 länder på tre kontinenter, med regionkontor i Storbritannien, på Iberiska halvön (Spanien), i Österrike, Skandinavien/Baltikum (Sverige och Estland), Asien (Hongkong) och Mellanöstern (Dubai). 843 miljoner pund har betalats tillbaka till kunderna för deras gamla telefoner under räkenskapsåret 2017. Under Redeems pågående samarbete med Telefónica UK inom O2 Recycle-programmet, som är det största i sitt slag i Europa, har nu 1856 miljoner pund betalats ut till brittiska konsumenter.

Cirka 95 procent av de inbytta enheter som Redeem hanterar dataraderas, renoveras och säljs vidare. De fem procent som inte kan återställas återvinns fullständigt, vilket innebär att inget avfall går till deponi. Redeem tillhandahåller de data och den certifiering som krävs för att uppfylla WEEE-direktivet och högkvalitetsprogrammet för företags samhällsansvar.

Om Grow Movement

Grow Movement är en prisbelönt global ideell organisation som hjälper entreprenörer med affärsrådgivning i Malawi, Rwanda och Uganda.

Grow Movement ger mikroentreprenörer tillgång till ett sexmånadersprogram där de med hjälp av digital teknik får hjälp av affärsexperter från hela världen att få sina verksamheter att växa, öka lönsamheten och skapa arbetstillfällen genom kunskapsöverföring. Våra affärskonsulter från fler än 60 länder arbetar utan ersättning via webbkonferenser med enskilda motparter, och ställer sin tid och sina resurser till förfogande för att vägleda och utbilda entreprenören.

Hos Grow Movement anser man att det bästa sättet att ta människor ur fattigdomen är att skapa arbetstillfällen. I förlängningen leder stödet till företag och entreprenörer för att de ska kunna växa och skapa arbetstillfällen till förbättrad hälsa och tillgång till utbildning för anställda och deras familjer i generationer.

@GrowMovement