Axtech AB

redKnows GPS-larm avvärjer stöldförsök

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 10:08 CET

Stulen båt återfanns efter 3 timmar
Ägaren ringde polisen då han fick Geofencelarm ifrån redKnows en tidig morgon. Med hjälp av positioner ifrån redKnowslarmet kunde de köra ikapp och stoppa båttjuven på väg mot Göteborg med båten på trailer. Båten värd 285000 kr, är nu åter hos ägaren och tjuven häktad. (nov 2009, försäkringsbolag: Länsförsäkringar)

Pågående motorstöld hindrad
När ägaren kom ner till sin hamn söder om Stockholm låg båten ej på plats. Uppringingning till MiniFinder visade på kartan att båten låg vid närmaste ramp, redo för upptagning. Tjuvarna hann lämna platsen, men båten och motorn fanns kvar. (okt 2009)

Stulen Mercedes spårad till Tyskland
En Mercedes skåpbil, uthyrd i Sverige, som inte lämnades tillbaks efter hyrtidens slut spårades till Tyskland av ägaren, tack vare det inmonterade redKnows-larmet. Den tyska polisen kontaktades  och fick bilens aktuella position. De kunde beslagta bilen strax utanför Munchen. (nov 2009)

Inbrottsförsök i segelbåt avvärjt
En båtägare som tidigare varit utsatt för inbrott i sin båt med hamn i Göteborg, fick i november nytta av sitt redKnows-larm. Mitt i natten tog han emot ett SMS ifrån sin redKnows. Ägaren begav sig snabbt till båten och konstaterade att båten låg kvar på sin plats och inget var stulet. Sensorlarmet hade satt igång sirenen och skrämt iväg tjuven. (nov 2009)

Kontakt Axtech: Peter Wedin, Axtech AB, 070-680 42 22

redKnows är en familj av svenskutvecklade stöt och vattentåliga spårsändare med
storlek som en mobiltelefon. De kontrollerar sin position med hjälp av GPS. De placeras
enkelt i bil, båt, MC, ATV, utombordsmotorer, maskiner mm. Larmet skickar ett SMS med sin position på karta till din mobiltelefon om någon flyttar eller stör din egendom. Du kan när du vill begära att få information per SMS om var egendomen befinner sig. redKnows
produktfamilj består av:

MiniFinder: Skickar SMS med karta vid larm och vid begäran om information, med aktuell position och status.
MiniFinder Sensor:
ger möjlighet att komplettera en extern sensor, för exempelvis inbrottsskydd.
MiniFinder Live
: Rapporterar även sin position i realtid, "live", vid förflyttning till karta på websida.
RedKnows SBX-3: Larm med siren och möjlighet att koppla in flera sensorer. Positionsangivelser till mobil.
Rek. pris från 3 995 kr. Mer information på www.redknows.se

Axtech AB är en etablerad leverantör av GPS-larm och söksystem i Sverige med distributörer i ett flertal länder. Axtech, som bedriver egen utveckling, producerar och säljer produkterna under egna varumärket redKnows.

Adress: St Jörgens väg 4,422 49 Hisings Backa, tel. 031-558866, e-mail: info@axtech.se, www.redknows.se