Axtech AB

redKnows-larmad båt och god grannsamverkan återfann båtar och motorer

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2012 15:11 CEST

Under Kristi Himmelfärdshelgen, natten till Söndag vid 01.59, skickade en redknows spårsändare ett SMS till sin ägare ifrån båten belägen vid sjön Åsnen strax söder om Växjö. Larmet meddelade att spänningen brutits och båten tillgripits. Båtägaren gör då en polisanmälan och startar även en egen sökning.

Utöver båten med larmet, en Buster med 20 hk motor, stals ytterligare 2 motorer plus ett antal andra båtar som användes av tjuvarna i samband med stölden.

Med hjälp av den monterade redKnows MiniFindern fick de exakt position på motorn och den återfanns ganska omgående gömd och maskerad i ett område med slysnår. Den, tillsammans med ytterligare en motor, båttillbehör och två stulna cyklar återfanns i området med god hjälp av båtägaren, allmänheten och Länsförsäkringar Kronoberg på plats.

Grannsamverkan, som är stark i detta område, gjorde så att även dom övriga stulna båtarna som använts i samband med stölden återfanns och omhändertogs.

Positionen ifrån MiniFinder kombinerat med idogt arbete i form av grannsamverkan, och försäkringsbolaget hindrade tjuvarna från att få med sig sitt stöldgods! Ägarna till övriga motorer och stöldgods som inte hade spårsändare kunde dra fördel av detta.

Ägaren säger: Positioneringslarm är bra och eliminerar dessutom självrisken. Utan spårsändare på min motor hade allt stöldgods varit borta och förmodligen ute ur landet för länge sedan. Vi hade omöjligt kunnat hitta godset utan position ifrån MiniFinder.

Länsförsäkringar som under många år rekommenderat spårsändare till sina kunder säger: - Härser vi att en spårsändare även hjälper till att ta tillbaka annat stöldgods som inte haft spårsändare vilket är väldigt bra.

För mer information, kontakta:

Peter Wedin
Axtech AB
tel. 031-558866
peter.wedin@axtech.se

eller gå in på : www.redknows.se

redKnows är ett svenskt varumärke inom larm- och spårsystem, tillhörande AxTech AB. RedKnows MiniFinder trackers/spårsändare är GPS/GSM/GPRS-baserade och larmar din mobil om det förflyttas eller störs. Sirèn och externa sensorer ökar inbrottsskydd. Larmen är små och lättmonterade och ger ökat skydd för stöldbegärliga båtar, utombordare, maskiner och fordon.

redKnows kan alltid spåras via mobiltelefon och är abonnemangsfri. Det ger i många fall rabatter eller andra fördelar hos försäkringsbolagen. Rek. pris från 3995 kr inkl moms. Utveckling och tillverkning sker i Sverige. För mer information, besök
www.redknows.se

Axtech AB är en etablerad leverantör av GPS/GSM/GPRS-baserade larm och söksystem i Sverige med distributörer i ett flertal länder. Axtech bedriver egen utveckling, producerar och säljer trackingsystem och fleet management under egna varumärket redKnows.