Redpill Linpro

Redpill Linpro väljer nytt grönt datacenter i Hammarö kommun

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 14:30 CET

Den 25 februari invigs ett nytt datacenter i Hammarö med det av kommunen bildade bolaget Sätterstrand Business Park AB, som ansvarar för utveckling av näringslivsverksamheten på området. Anläggningen är ett av resultaten i ett projekt kring miljö, förnyelsebar energi samt energieffektivisering och IT-miljön beskrivs av Hammarö Kommun som “en av världens grönaste”.

Redpill Linpro har sedan tidigare två datacenter och har under lång tid levererat affärs- och verksamhetskritiska driftstjänster åt ett flertal stora kunder i och utanför Skandinavien.

- Det har varit ett strategiskt beslut att etablera ett nytt datacenter i den nya anläggning. Det är en långsiktig lösning som är nödvändig för att möta den ökande efterfrågan på miljövänlig datadrift. Eftersom den samlade datadriften i världen har större miljöpåverkan än till exempel hela den globala flygindustrin är det av stor vikt för oss att bidra där vi kan, det vill säga leverera så energieffektivt som möjligt. Vi kommer att växa i det nya datacentret successivt och erbjuda befintliga kunder möjligheten att flytta sina miljöer. Dessutom tror vi att de nya molntjänster, som vi för närvarande utvecklar, kommer att bli ännu mer attraktiva som “gröna”, säger Anders Liling, koncernchef Redpill Linpro.

- Vi är mycket glada att Redpill Linpro flyttar in hos oss. Vår miljö lämpar sig utmärkt för den typ av verksamhet som de bedriver, inte minst med tanke på att de har ansvar för driften av några av Nordens största sajter i mediabranschen. Att de dessutom har lokal närvaro med kontor i Karlstad gör naturligtvis att det känns ännu bättre, säger Staffan Barrefors, tf VD Sätterstrand Business Park.

För mer information kontakta:
Anders Liling, CEO Redpill Linpro, Mobil: 070-603 36 30, E-post: anders.liling@repill-linpro.com

Redpill Linpro är Nordens ledande leverantör av professionella tjänster och produkter baserade på Open Source. Vi erbjuder konsulttjänster, utvecklingstjänster, utbildning, support, applikationshantering och drift för produkter inom Open Source. Våra kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Göteborg, Karlstad och Stavanger samarbetar för att säkerställa att kunden erbjuds bästa tänkbara service, oberoende av det geografiska läget.

Läs mer på: www.redpill-linpro.se