Reebok

Reebok Freestyle High Top firar 30-års jubileum

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 08:30 CET

1982 lanserade Reebok Freestyle High Top, även kallad ”54.11” (priset i USD). Det var den första aerobicsskon som var specifikt utformad för kvinnor och som kombinerade funktion, stil och snygg design. Freestyle High Top gjorde succé första gången under 80-talets aerobicsrörelse med Jane Fonda och Olivia Newton-John i spetsen. Idag är skon fortfarande högaktuell och har sålts i över 60 miljoner par världen över sedan dess lansering.

För att fira 30-års jubileét lanserar Reebok två födelsedagsutgåvor av den berömda skon. Den stilfulla Anniversary and Olympic Crème är inspirerad av symbolen för 30-års firande - pärlan. Ovansidan av skon har en blank finish för att skapa en lite lyxigare och festligare känsla. Skons skaft har en präglad yta inspirerad av ostronskal, pärlans ursprung. Den andra födelsedagsutgåven är Anniversary and Black, inspirerad av en flaska bubblande champagne, där ovandelen i mocka kompletteras med guldfärgade detaljer i metallic.

Under våren lanseras även en Freestyle High Top Sushi-kollektion, som består av tre olika versioner skor med roliga och färgstarka detaljer.

Anniversary and Olympic Crème finns i butik från 1 april. Övriga modeller finns redan nu på bland annat Sneakersnstuff. Rek pris 1150 kr.

Reebok Freestyle High Tops historia
1982… Reebok lanserar Freestyle High Top – en aerobicsko specifikt utformad för kvinnor. Skon, som gavs ut i en mängd olika färger, är gjord i ett extremt följsamt skinn som var revolutionerande för den tiden.

1983…  Jennifer Beals bär Reebok Freestyles i succéfilmen “Flashdance.”

1984…Freestyle High Top står för mer än hälften av Reeboks totala försäljning.

1985… Cybill Shepherd väcker stor uppmärksamhet på röda mattan under Emmy Awards då hon har matchat sin svarta axelbandslösa klänning med ett par orangefärgade Reebok Freestyles.

1986… Reebok lanserar reklamkampanjen ”Life Is Not a Spectator Sport”, som uppmuntrade kvinnor till träning och hälsa och att aktivt ta del i fitnessvärlden. Kampanjen, med bland andra supermodellen Cindy Crawford och sångerskan Paula Abdul, gav ringar på vattnet och Freestyle High Top blev en modeföreteelse att bäras även utanför fitnessarenan.

För mer information kontakta: EVAHELENA PR, TEL 08 678 72 27, INFO@EVAHELENAPR.SE

Om Reebok
Reebok International Ltd., med huvudkontor i Canton, Massachusetts i USA, är en ledande världsomspännande designer, marknadsförare och distributör av sport-, tränings- och fritidsskor, sportkläder och sportutrustning. Reebok är ett amerikainspirerat globalt märke, som är pionjär inom sportindustrin med ett omfattande och väldokumenterat arv inom löpning, träning och fitness. För mer information, besök Reebok på www.reebok.com.