Folkpartiet

– Reformera jordbrukspolitiken, den ökar fattigdomen!

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 13:27 CEST

Maria Carlshamre (fp):
– Reformera jordbrukspolitiken, den ökar fattigdomen!

- Vi måste avskaffa den skamliga jordbrukspolitiken. Det är först då som vi har en rimlig chans att bli tagna på allvar när vi säger att vi vill bidra till att minska fattigdomen i världen sade Europaparlamentariker Maria Carlshamre (fp) i en debatt i Europaparlamentet på torsdagen.

Fattigdom drabbar kvinnor hårdare än män. I och utanför Europa är fattigdomen särskilt utbredd bland kvinnor som lever på landsbygden. När man kan producera sin egen mat - då har man kommit en bit på vägen i kampen mot fattigdomen. I utvecklingsländerna är det ofta kvinnorna som producerar maten.

- EU har en avgörande roll att spela när det gäller utvecklingsländernas livsmedelsförsörjning Hälften av EU:s budget går till EU:s jordbrukspolitik. EU:s jordbrukspolitik, med subventioner och exportstöd, är ett direkt hinder för utvecklingsländernas möjlighet till livsmedelsförsörjning och ekonomisk hållbar utveckling.

- Det är först när marknadsekonomins verkliga principer får gälla och fattiga lantbrukare i andra delar av världen ges sin självklara rätt att konkurrera på lika villkor som vi kan säga att vi har kommit en bit på vägen i vår kamp mot fattigdomen avslutade Maria Carlshamre(fp).

Bild på Maria Carlshamre för fri publicering finns på www.folkpartiet.se

Maria Carlshamre