Folkpartiet

Regeringen är desperat

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2004 14:35 CEST

- Regeringens proposition om minskad sjukfrånvaro är inte bara en missriktad åtgärd gentemot arbetsgivarna, det är också ett extremt dåligt förslag för de som redan har en svag ställning på arbetsmarknaden. I ett läge då arbetslösheten är hög försvårar regeringen för arbetsgivarna, som tvingas att göra hårdare granskningar av medarbetarna. Regeringen vet uppenbarligen inte vad den ska göra och verkar ganska desperat.

Det säger folkpartiets gruppledare Bo Könberg i en kommentar till regeringens proposition ”Drivkrafter för minskad sjukfrånvaro” på måndagen.

- I stället borde man satsa mer resurser på finansiell samordning mellan sjukvård och försäkringskassa, tidig rehabilitering, ökad kontroll och fler försäkringsläkare till försäkringskassorna. Det är några av de åtgärdsförslag som folkpartiet föreslår år efter år i riksdagen men som alltid blir nedröstade. Det känns verkligen frustrerande.

- Handikappförbundens samarbetsorgan, HSO, har också lämnat in en remiss där de går emot förslaget. Det visar ju att inte bara vi politiker säger nej, utan även de som kommer att drabbas reagerar - utan att regeringen tar hänsyn till det, säger Bo Könberg (fp).

Bo Könberg
Gruppledare (fp)