Miljöpartiet de gröna

Regeringen backar och gör tvärt om i IB-frågan

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 15:25 CET

I dag i riksdagen backade regeringen från att elever på det svenska gymnasieprogrammet International Baccalaureate (IB) ska räknas i samma kvotgrupp som utländska studenter till högskolan. Högskoleminister Tobias Krantz sa i en interpellationsdebatt med Miljöpartiets skolpolitiske talesperson Mats Pertoft att regeringen ger Högskolverket bakläxa och ändrar förordningen vid nyår.

- Det är glädjande att vi har en minister som är klok nog att ändra sig när han gör fel, men det är bedrövligt att det tar ett år, två riksdagsdebatter, flera facebooksidor och oräkneliga brev och telefonsamtal för att han ska inse detta, säger Mats Pertoft.

Mats Pertoft debatterade frågan i juni med Lars Leijonborg, som då lovade han att tillsätta en utredning i frågan. Så skedde, men utredningen föreslog ingen förändring av regelverket. I dag debatterade Mats Pertoft frågan med Tobias Krantz, som meddelade att regeringen kör över Högskoleverket och ändrar förordningen.

- Jag är nöjd med att IB-eleverna återigen räknas som svenska gymnasieelever. Det är en seger för förnuftet och Miljöpartiet. Jag hoppas att regeringen är mer försiktig i framtiden när den ändrar i regelverket och detaljstyr skolan utan att förstå konsekvenserna av sitt eget handlande, säger Mats Pertoft.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Mats Pertoft, 070-851 80 79
Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83
MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)
Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet och www.twitter.com/miljopartiet