Liberala ungdomsförbundet, LUF

Regeringen behandlar sekulära organisationer orättvist

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2007 10:19 CEST

Förbundet Humanisterna har ansökt om att att få statsbidrag men regeringen säger nej eftersom de inte är religiösa. Liberala studenter menar att detta är upprörande att se i en liberal och sekulär demokrati.

- Staten bör behandla alla organisationer lika, oavsett om de är religiösa eller ej. Det är en grundpremiss i den liberala och sekulära staten. Förbundet Humanisterna fyller idag samma funktion som de religiösa samfunden gör. De utgör ett alternativ för svenskar som inte tror på Gud och bör därför behandlas som alla andra livsåskådningsorganisationer, säger Peter Giesecke, ordförande för Liberala studenter.

- Liberala Studenter är mycket kritiska till regeringens beslut att inte likställa Förbundet Humanisterna med andra trossamfund. När regeringen avslår Humanisternas ansökan om statsbidrag så visar det på hur staten diskriminerar sekulära organisationer, menar Peter Giesecke.

-Staten ska behandla alla individer lika, oavsett om de tror på Gud eller inte. Det är omöjligt att på en liberal grund motivera dagens system. Vi måste se till så att staten behandlar sina medborgare rättvist, säger Liberala studenters ordförande Peter Giesecke.

-Sedan svenska kyrkan skiljdes från staten finns det flera kvarlever som måste bekämpas av liberala skäl. Detta är ett av dem och vi måste se till så att alla organisationer behandlas lika av staten, oavsett livsåskådning, avslutar Peter Giesecke ordförande för Liberala Studenter.

Presskontakt: Erik Åslin, generalsekreterare Liberala studenter, 070 491 40 68