Miljöpartiet de gröna

Regeringen bekräftar absolut nej till styrelsekvotering

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 13:13 CET

Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni bekräftar nu i ett svar på en skriftlig fråga från miljöpartiets Esabelle Dingizian återigen regeringens hårda motstånd mot kvotering till bolagsstyrelserna.
I svaret på fråga 2009/10:459 skriver Sabuni att lagstadgad kvotering av kvinnor och män till bolagsstyrelser inte ”är en lämplig metod” att nå målet.
- De signaler som regeringen sänt på sista tiden gällande en ökad medvetenhet i de här frågorna är tydligen dessvärre bara tom retorik. Regeringens ”nej” till kvoterade bolagsstyrelser är uppenbarligen hugget i sten, och det beklagar jag, säger Esabelle Dingizian.
- Regeringens hårda konservatism i den här frågan är ganska märklig. Jämställdhet är ju en fråga som alla, oavsett partitillhörighet, borde kunna vara överens i. Men nu har alliansen i alla fall lämnat klart besked inför valrörelsen i denna fråga: En fortsatt borgerlig majoritet betyder fortsatt mansdominans i bolagsstyrelserna, säger Gunvor G Eriksson, ansvarig för jämställdhetsfrågor i miljöpartiets partistyrelse.

FÖR VIDARE INFORMATION:Gunvor G Ericson, 070-795 22 80Esabelle Dingizian, 070-560 08 08Ulf Söderström, pressekreterare, 070-730 62 10

MILJÖPARTIET DE GRÖNARiksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm08-786 40 00 (växel)Läs mer om grön politik: www.mp.se Se också: www.youtube.com/miljopartiet och www.twitter.com/miljopartiet