Socialdemokraterna i Stockholms stadshus

Regeringen bör skyndsamt ompröva sin klimatpolitik

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 11:55 CEST

I en rapport som idag lämnas till regeringen konstaterar författarna och professorerna Markku Rummukainen vid SMHI och Erland Källén vid Stockholms universitet att klimathotet är större än tidigare befarat. Nu vill Socialdemokraterna att regeringen höjer sina ambitioner och omprövar sin klimatpolitik.

- Det är precis som med den ekonomiska krisen. Regeringen ignorerar viktig fakta och blundar för de akuta problem man har ansvar för. Med bakgrund av den nya informationen kräver vi därför att regeringen omprövar sin klena klimatpolitik. Vi tänker inte sitta och titta på när regeringen återigen behandlar en dramatisk situation med undfallenhet och passivitet. Vi har inte råd att vänta, politiska beslut efterfrågas av experterna, säger Anders Ygeman, (S) ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet.

- Att tillbakadragandet av isen från Arktis gått betydligt fortare än vad man förutsett, att havsnivån därmed kan komma att höjas med betydligt mer än vad FN:s klimatpanel IPCC förutsåg 2007 är alarmerande. Växthusgaserna fortsätter att öka i atmosfären och regeringen lutar sig ändå tillbaka och sänker ambitionerna jämfört med klimatberedningen. Det är steg i fel riktning, menar Anders Ygeman.

Problemen är värre än man tidigare trott, och Socialdemokraterna kräver nu att regeringen agerar därefter.

- För att kunna tackla miljöhoten på ett genomtänkt sätt krävs att de politiska besluten baseras på relevanta uppgifter om miljöhotets storlek, avslutar Anders Ygeman.

Frida Carlsson
frida.carlsson@riksdagen.se