Miljöpartiet de gröna

REGERINGEN FORTSÄTTER KRÅNGLA TILL SKATTESYSTEMET

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 15:01 CEST

Förslaget från statsminister Fredrik Reinfeldt att göra en speciell höjning av grundavdraget för pensionärer är ännu ett regeringsförslag som ökar undantagen och krånglet i skattesystemet, säger Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Mikaela Valtersson.

- Det är nödvändigt att förbättra pensionärernas situation men nu blir skattesystemet ännu mer svåröverskådligt, och människors möjligheter att överblicka vad de faktiskt betalar i skatt minskar. Ett svåröverskådligt skattesystem kan på sikt hämma både konkurrensen mellan företagen och Sveriges ekonomiska utveckling, säger Mikaela Valtersson.

- Miljöpartiet är kritiskt till flera av de selektiva förändringar i skattesystemet som regeringen genomfört. Jobbskatteavdraget, de riktade arbetsgivaravgiftssänkningarna för olika åldersgrupper och tricksandet med fastighetskatten är några av de riktade sänkningarna av skatt och arbetsgivaravgifter som skapar tröskeleffekter och snedvridningar, säger Mikaela Valtersson.

- Att regeringen Reinfeldt fortsätter att skapa undantag och särlösningar ökar behovet av en ordentlig översyn av hela skattesystemet. Vi menar att ett större arbete bör inledas där hela skattesystemet ses över. Denna process kräver dock ett gediget utredningsarbete, vilket den moderatledda regeringen hittills visat sig oförmögen att kunna hantera, säger Mikaela Valtersson.

Kontakt: Mikaela Valtersson, 070-212 91 77
Mattias Bengtsson, presschef, 0736-27 53 83