Drivhuset Sverige

Regeringen ger Drivhuset möjlighet att stötta fler unga entreprenörer

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2012 09:25 CEST

Pressmeddelande 29 mars 2012 Drivhuset

Regeringen har beslutat att ge Drivhuset ett förstärkt verksamhetsstöd på totalt 6 miljoner kronor åren 2012-2014. Med hjälp av bidraget kan Drivhuset Sverige skapa förutsättningar för verksamhetsutveckling samt etablering i regioner där man idag inte finns. Syftet är att hjälpa fler unga entreprenörer starta och driva livskraftiga företag.

-Det extra finansiella stödet Näringsdepartementet beslutat att ge Drivhuset är verkligen möjliggörande. Vi planerar att expandera och vi jobbar med att utveckla organisationen. Både genom att sätta entreprenörskap på schemat i akademisk utbildning och genom gratis affärsutveckling direkt till de unga entreprenörerna efter deras behov. Nu kan vi göra det både bättre och mer, säger Caroline Trege, VD för Drivhuset Sverige.

Drivhuset finns representerat på tretton högskole- och universitetsorter i landet och drivs utan vinstsyfte i stiftelseform med finansiering genom samarbetsavtal med näringslivet samt offentligt verksamhetsstöd. Verksamheten syftar till att stimulera och främja entreprenörskap och företagande bland unga entreprenörer, främst studenter, inom alla utbildningsområden på de lärosäten där man har verksamhet. Regeringens beslut är en del i regeringens extra satsning på att främja ungas entreprenörskap som aviserades i budgeten 2011.

-Regeringen vill stärka Drivhuset som nationell aktör så att de kan växla upp och utveckla sin verksamhet och nå fler studenter. Vi tror på deras verksamhet och att de är en viktig pusselbit i arbetet med att få fler människor i Sverige att förverkliga sina idéer i eget företagande, säger näringsminister Annie Lööf.

Kontakt:

Caroline Trege, VD Drivhuset Sverige 0733-19 92 61

Johanna Martin Presschef hos Annie Lööf 08-405 10 00 070-206 75 62

Fakta Drivhuset
Drivhuset hjälper studenter att starta, driva och utveckla företag genom att erbjuda vägledning, kurser i företagande och kreativa arbetsmiljöer. Under 19 år har Drivhuset varit delaktig i starten och tillväxtfasen för över 4 000 företag. Drivhuset är etablerat på 13 högskole- och universitets i landet vilket innebär ett stort nationellt nätverk för de nya entreprenörerna. Finansieringen av Drivhusets verksamhet sköts genom samarbetsavtal med näringslivet och verksamhetsstöd från offentliga aktörer.