Piratpartiet

Regeringen har ljugit svenska folket rakt upp i ansiktet

Pressmeddelande   •  Sep 18, 2012 19:26 CEST

Regeringen lämnade i dag in ett förslag till riksdagen som innebär att Säpo och Rikskriminalen från och med den 1 januari 2013 kommer att få tillgång till FRA:s signalspaning. Piratpartiet är starkt kritiskt till detta, då det går stick i stäv med de löften som gavs i samband med att den omdiskuterade lagen tvingades igenom 2008.

– Regeringen ljög det svenska folket rakt upp i ansiktet när man tvingade igenom FRA-lagen med löften om att inte öppna FRA-butiken för vem som helst, säger Piratpartiets partiledare, Anna Troberg. Det är upprörande att de har så lite respekt för folket.

FRA kritiserades i januari 2012 hårt av tillsynsorganet Siun (Statens inspektion för underrättelseverksamhet). Det uppdagades då att man upptäckt allvarliga brister i över 30% av de kontroller som gjorts av FRA:s verksamhet. Bland annat samlade man in för mycket information och på alltför lösa grunder. Man hade även undlåtit att radera information som borde ha raderats.

– FRA har uppvisat ett systematiska förakt för de riktlinjer man har att anpassa sig efter, säger Troberg. Det är ytterst märkligt att regeringen trots det väljer att ge myndigheten utökade möjligheter att dela med sig av insamlad information om våra privatliv.

Utökad tillgång till FRA:s insamlade uppgifter är tyvärr inget undantag. I våras implementerades datalagringsdirektivet. I samband med detta luckrades även lagen om elektronisk övervakning upp så att det inte längre krävs någon brottsmisstanke för att hämta ut information som samlats in i enlighet med direktivet.

– Den privata sfären har krympt dramatiskt de senaste åren, avslutar Troberg. Går regeringens förslag igenom, så vet jag inte om det ens går att tala om en privat sfär längre. Våra privatliv har blivit en öppen bok som staten glatt bläddrar igenom varje timme, varje minut, dygnet runt.

Kontakt:
Anna Troberg, partiledare, 0704-676273

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.