Miljöpartiet de gröna

Regeringen måste ge anställa och företagare samma rätt under graviditeten

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 14:08 CET

Riksdagsledamoten Gunvor G Ericson (MP), som sitter i socialförsäkringsutredningen, ställer med anledning av en DN-artikel en fråga till statsrådet Ulf Kristersson (M) om att lagen snarast måste ge anställda och företagare samma rätt under graviditeten.

Dagens Nyheter skriver i dag om en kvinnlig egenföretagare som nekades havandeskapspenning när hon avbröt sin verksamhet, trots att läkare bedömde den som farlig för fostret. Motiveringen var att egenföretagare inte har rätt att stänga av sig själv från arbetet. Senare fick kvinnan även avslag på de sista 50 dagarnas havandeskapsersättning eftersom hon inte anmält sig som arbetslös.

- Det är inte rimligt att systemet har sådana luckor och ett administrativt regelverk som det är troligt att människor inte har kunskap om, men som gör att de faller utanför reglerna, säger Gunvor G Ericson.

- Socialförsäkringsutskottet har nyligen gjort ett tillkännagivande om att regeringen bör göra en översyn av regelverk och tillämpning av olika socialförsäkringsförmåner vid graviditet och överväga om det behövs förändringar eller förtydliganden i socialförsäkringen.

- Jag anser att det är högst angeläget att regeringen skyndsamt återkommer med ett lagförslag som ger anställda och företagare samma rätt under graviditeten, säger Gunvor G Ericson.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Gunvor G Ericson, 070-795 22 80