Miljöpartiet de gröna

Regeringen måste ge besked om tågkaoset före valet

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 09:28 CEST

Vinterns tågkaos innebar förseningar på 83 000 timmar. Utöver det blev 16 000 avgångar inställda. Underhållet av spåren är kraftigt eftersatt. Trafikverket avslöjar nu att regeringen sänkt resurserna till underhåll med 630 miljoner kronor redan nästa år. Järnvägens framtid är nu en av de tydligaste valfrågorna. Miljöpartiet presenterar idag en PM om regeringens nedmontering av järnvägen och skillnaden mellan alliansens och de rödgrönas vägval för järnvägens framtid.

- Samtidigt som regeringen skär ner på underhållet vill man höja banavgifterna. Sammantaget erbjuder regeringen resenärerna fler försenade tåg, inställda tåg och dyrare biljetter. Ska vi låta järnvägen förfalla eller ska vi investera stort i bättre underhåll och nya spår, och börja bygga nästa generations höghastighetsbanor? säger Maria Wetterstrand.

- De rödgröna partierna har fullt finansierade förslag för bättre underhåll och nya spår. Vi vill dessutom börja bygga den nya generationens järnvägar i Sverige. Valet handlar om ifall järnvägen ska vara ett rullande museum eller ett modernt framtidsprojekt. Varför ska Sverige köra med långsammare tåg än andra länder? säger Maria Wetterstrand.

- Nu måste Anders Borg ge besked. Tänker regeringen fortsätta att låta järnvägen förfalla för att istället sänka skatterna? Järnvägen står inför ett vägval.

Läs hela PM i bifogad fil. Den kan också fås från caroline.kling@riksdagen.se eller via vår hemsida mp.se.

FÖR VIDARE INFORMATION OCH INTERVJUBOKNING MED WETTERSTRAND:
Paulo Silva, stabschef 070-738 65 34
Caroline Kling, presschef 070-593 19 12, 08-786 57 80