Statsrådsberedningen

Regeringen och EU-kommissionen i gemensam lärarsatsning inför det svenska ordförandeskapet i EU

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 11:39 CEST

Under året kommer cirka 4000 samhällskunskapslärare att inbjudas till utbildningstillfällen om EU. Torsdagen den 2 april går startskottet vid en pressträff i Europahuset i Stockholm, med EU-minister Cecilia Malmström och EU-kommissionens vice ordförande Margot Wallström.

Målet med den gemensamma lärarsatsningen är att ett stort antal samhällskunskapslärare, minst en från varje gymnasieskola i Sverige, ska ha deltagit vid de utbildningar som planeras under 2009. Lärarsatsningen delfinansieras med dryga fyra miljoner kronor från EU-kommissionen.

- Skolans roll när det gäller att öka intresset för och höja kunskapsnivån kring EU-frågor är mycket stor. Det ställer krav på omfattande EU-kunskaper hos samhällskunskapslärare. Det är därför bra att vi nu kan erbjuda en möjlighet att fördjupa lärarnas kunskaper. Detta inte minst inför valet till Europaparlamentet i juni och det svenska ordförandeskapet i EU under hösten, säger EU-minister Cecilia Malmström.

- Detta är en långsiktig satsning och ett viktigt steg för ökad kunskap om EU och därmed för en bättre fungerande demokrati. Vi har ett ansvar att ge medborgarna en röst och sätta öron på EU, säger Margot Wallström, EU-kommissionär.

Lärarsatsningen, som löper i fyra år, sker inom ramen för ett samarbetsavtal mellan regeringen, EU-kommissionen och Europaparlamentet. Internationella Programkontoret verkställer satsningen.

Tid och plats:
Tid: Torsdagen den 2 april kl. 14:30
Plats: Europahuset, Regeringsgatan 65, Stockholm. Plan 1.

Kontakt:
Elin Boberg