Miljöpartiet de gröna

REGERINGEN PRIORITERAR INTE UTBILDNING

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 10:44 CEST

Miljöpartiet de Grönas ekonomiskpolitiska talesperson Mikaela Valtersson hade hellre sett att regeringen i sin budget satsat på studenter och gröna jobb än skattesänkningar för högavlönade.

- Den moderatledda regeringen gör inte tillräckligt för att dämpa effekterna av lågkonjunkturen. I tider av ekonomisk oro skulle det ha behövts kraftfulla satsningar på utbildning och investeringar för ett hållbart samhälle som också ger riktiga arbetstillfällen. I stället prioriterar statsminister Fredrik Reinfeldt sänkt skatt för människor som redan tjänar väldigt mycket, säger Mikaela Valtersson.

- Finansminister Anders Borg har inget att erbjuda landets många studenter, vars ekonomi kraftigt försämrats de senaste åren. Regeringen ger inga signaler om att utbildning är en viktig framtidssatsning utan räknar med att studenter får sin näring enbart från nudlar och ketchup.

- De borgerliga pratar mer om klimatet i dag, men förstår fortfarande inte vidden av det globala hotet utan satsar på enorma vägbyggen som ökar koldioxidutsläppen. Det som behövs nu är stora järnvägssatsningar och energibesparningar i miljonprogrammen, säger Mikaela Valtersson.

Kontakt: Mikaela Valtersson, 070-212 91 77
Mattias Bengtsson, presschef, 0736-27 53 83