Regeringen slirar på sanningen om ESF-pengar

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 14:03 CEST

Ett stort antal planerade utbildningsprojekt i kommuner, företag och organisationer får nu skjutas upp, eftersom regeringen vägrar betala ut redan avsatta pengar till ESF-rådet.

- Regeringen visar gång på gång att den inte gör vad den kan för att förhindra att ännu fler varslas och sägs upp, säger Josefin Brink arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

ESF-rådet uppvaktade både regeringen och riksdagen för flera månader sedan och vädjade om att de redan avsatta pengarna för projekten skulle betalas ut i förtid för att möta varselvågen. Littorin svarade också på en direkt fråga från Josefin Brink i februari att han skulle "noga följa utvecklingen" och återkomma med besked i vårbudgeten.

- Det beskedet är alltså att regeringen struntar i att betala ut pengarna i år, trots att det är nu de behövs som bäst.

- I Lunchekot försökte statssekreterare Eva Uddén Sonnegård ge sken av att man "istället" prioriterar de som redan är arbetslösa. Det är att slira på sanningen, eftersom pengarna till ESF-projekten redan är öronmärkta. Dessutom är det ju fullkomligt bakvänt att vänta med insatser tills folk blir arbetslösa istället för att göra allt som överhuvudtaget går för att förhindra att fler förlorar jobbet, avslutar Josefin Brink.

Kontakt: Josefin Brink 070-2404292

Vänsterpartiets presstjänst 070-6200064