Regeringen sviker småföretagen

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2008 08:51 CEST

Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesman Thomas Östros och näringspolitiske talesman Tomas Eneroth kommenterar regeringens utspel om företagsbeskattningen:

- Dagens företagsutspel från regeringen är inte mycket att yvas över då regeringen bara fördelar om inom företagssektorn. De som är förlorarna är småföretagarna. Netto får småföretagarna nu en höjning med 30 000 kronor, eftersom regeringen i två steg har höjt avgiften med 37 000 kronor, säger Thomas Östros.

- Efter halva mandatperioden har regeringen höjt arbetsgivaravgiften inom exempelvis hotell och restaurang, handeln och taxinäringen tvärtemot löftet om att sänka arbetsgivaravgifterna. Det är ett svek mot småföretagarna, säger Tomas Eneroth.

- Det kan inte vara en tillfällighet att småföretagarnas egen organisation, Företagarna, avvisar förslaget. Förstår inte Maud Olofsson att småföretagen blir allt viktigare för att skapa fler nya jobb? Vill vi stärka Sveriges konkurrenskraft är det dessutom viktigare att investera i forskning, infrastruktur och ny teknik, säger Tomas Eneroth.

Anette Törnqvist
Pressekreterare hos Thomas Östros
anette.tornqvist@riksdagen.se

Daniel Färm