Socialdemokraterna Östergötland

​Regeringen tar tag i drönarfrågan efter Johan Löfstrands (S) fråga

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2016 06:30 CET

Riksdagsledamoten Johan Löfstrand (S) från Linköping har i en skriftlig fråga till justitieminister Morgan Johansson (S) påpekat att företag som använder sig av drönare kan hamna i stora problem efter att Mark- och miljööverdomstolen förkunnade sin dom nyligen. Nu har svaret på frågan kommit och regeringen ska nu undersöka om frågan kan snabbehandlas.

Företagen som använder drönare har vuxit i antal och branschen växer snabbt. I Linköping har det under de senaste åren skapats ett kluster för obemannade farkoster, med företag som bland annat Cybaero och Spotscale.

Domstolen har slagit fast att drönare med kamera kräver tillstånd från länsstyrelsen. Detta innebär inget förbund, men det krävs nu att de företag som arbetar med drönare måste ha tillstånd. Domen innebär även att privatpersoner behöver ansöka om tillstånd. För att få tillstånd krävs det att övervakningsintresset väger tyngre än integritetsintresset. I grunden är det bra att rättsläget på området förtydligas. Samtidigt så skapar detta stora och i vissa fall katastrofala följder för de seriösa företag som arbetar inom sektorn.

Det finns redan en utredning som ska se över området men de presenterar inte sina förslag förrän hösten 2017. Därför svarar ministern att de kommer se över möjligheten att få ett snabbare svar på just drönarfrågan.

- Det finns flera företag som påverkas hårt av domen och det är viktigt att se till att de kan fortsätta sin verksamhet. Det känns bra att regeringen nu tar tag i frågan, säger Johan Löfstrand (S), riksdagsledamot.

Ett av de drabbade företagen är Spotscale i Linköping där Ludvig Emgård är grundare.

- Länsstyrelserna kan, med datainspektionens goda minne, påskynda processen för de seriösa drönarbolagen att kunna fortsätta sin verksamhet om de prioriterar frågan. Viljan finns, men det trögheten i systemet gör att de som livnär sig på drönarfoto riskerar att gå i konkurs innan Länsstyrelserna fått ut rekommendationer till alla Länsstyrelser, säger Ludvig Emgård, grundare Spotscale.

För mer information:
Johan Löfstrand, 070-201 27 21