Hästsportens hus

Regeringen tillsätter utredning om trav- och galoppsporten och ATG

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2006 14:51 CEST

Sven-Erik Österberg, minister med ansvar för spelfrågor, har i dag tagit initiativ till en utredning som skyndsamt ska se över den avtalskonstruktion som reglerar ansvarsförhållandet mellan staten, Svenska Travsportens Centralförbund, Svensk Galopp och ATG. I samband med detta ska utredaren även göra en översyn av beskattningen av det spel som anordnas av AB Trav och Galopp (ATG).
Patrik Sandin, ordförande för Svenska Travsportens Centralförbund, STC:
– Jag har idag samtalat med Sven-Erik Österberg och fått en positiv uppfattning om intentionerna med den här utredningen. STC och ATG har på olika sätt uppvaktat staten i de här frågorna under hela 2000-talet. Totoskatten har trots löften ännu inte återställts och det mycket hårda skattetrycket som är mer än dubbelt så högt som i våra grannländer, börjar nu få allvarliga följder på verksamheten. Trots att ATG de senaste sex åren lyckats höja omsättningen på spel något minskar medlen till travsporten. De har fått till följd att människor slutar med trav. Under 2000-talet har uppfödningen av travhästar minskat med cirka 30 % och antalet aktiva minskar också kraftigt.
– ATG har inte getts de konkurrensvillkor som globaliseringen av spelmarknaden kräver och travsportens ekonomi har försämrats. Det är två fakta som kraftigt strider mot avtalet med staten och inom travsporten har vi känt en allt större oro. Vi har till finansminister Pär Nuder och ”spelminister” Sven-Erik Österberg begärt besked om den negativa utvecklingen är ett uttryck för en politisk vilja? Nu presenteras ännu en utredning i en lång rad av utredningar om vår verksamhet. Jag förväntar mig att den innebär att travsporten mycket snart får rimliga villkor till en positiv utveckling.
Kontakt:
Patrik Sandin, ordförande STC, telefon 0702 – 614 27