Regeringen vill göra sig av med vinstmaskiner

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2010 15:16 CET

Kent Persson, V: Regeringen vill göra sig av med vinstmaskiner

Häromdagen kom vinstresultatet för de nio första månaderna för de statliga företagen. Det visar sig att de gjort 56 miljarder kronor i vinst, varav en stor del kommer att tillföras statskassan och kan gå till sjukvård m.m.

Det säger Kent Persson, Vänsterpartiets representant i riksdagens näringsutskott.-

Regeringen vill dock fortsätta sin utförsäljning av de statliga företagen och därmed minska de årliga tillskott till statskassan som dessa ger. Till det kommer att man också avhänder sig makten över viktiga samhällsfunktioner inom kreditväsendet och telefonin. En utredning som Riksdagens utredningstjänst gjort åt Vänsterpartiet visar dessutom att många av de tidigare utförsäljningarna har lett till att statliga företag från andra länder har övertagit makten och vinsterna från den svenska staten.

- Vi säger nu till regeringen: Inför ett stopp för den ideologiska utförsäljningen av statliga företag och besinna er innan ni gör av med fler för Sverige viktiga företag, uppmanar Kent Persson.

Mer information: Kent Persson, 070-235 05 45

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64