Mobila Posten

Regeringen vill lagstifta om att tvinga fastighetsägare att bygga brevlådor - Med Mobila Posten behöver man inte bygga några brevlådor

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 10:18 CEST

Stockholm 2008-09-10

Regeringen vill lagstifta om att tvinga fastighetsägare att bygga brevlådor

- Med Mobila Posten behöver man inte bygga några brevlådor

En hetsig debatt i Sverige har lett till att man vill lagstifta och tvinga fastighetsägarna att bygga brevlådor åt sina hyresgäster. Man anser att det är nödvändigt att alla hyresgäster har en brevlåda i enlighet med en definierad standard och att den bekostas av fastighetsägaren. En brevlåda ökar bara bundenheten till bostadsadressen samt bjuder in tjuven genom att visa om man är hemma eller inte. Med Mobila Posten behöver man inte ha någon brevlåda och man slipper vara bunden densamma.

Infrastrukturen måste bibehållas för medborgarna i samhället. Det är statens uppdrag. Genom att staten tvingar fastighetsägarna att bekosta byggandet av brevlådor har man löst problemet anser man. Hade man istället gjort en ordentlig analys hade man också sett att Mobila Posten är ett mycket praktiskt och miljövänligt alternativ som gör medborgarna oberoende sin brevlåda. I ett samhälle med ökad rörlighet behövs nya moderna sätt att se på sin tillvaro samt lösningar som anpassas därefter. Använd en redan etablerad tjänst istället för att bygga nya brevlådor.

Mobila Posten är en miljövänlig tjänst som ger privatpersoner, företag och organisationer frihet från att tömma brevlådor, postboxar eller postfack. Pappersposten läses istället direkt i datorn var man än befinner sig i världen. Tjänsten är snabbare och avsevärt säkrare än traditionell posthantering. Människor med olika behov kan ta del av sin post på ett enklare sätt, likaså om du är på semester, bor i glesbygd, skärgård, eller är på resande fot. (www.mobila-posten.se)

Mobila Posten minskar posttransporterna som resulterar i minskade CO2 utsläpp, mindre försurning och resultatet blir en förbättrad miljö. Indirekt minskar pappersanvändningen avsevärt inte minst genom en minskad volym av direktreklam. Återvinningen av papper ökar från ca. 10% i genomsnitt för en privatperson till nästan 90% genom utnyttjandet av tjänsten. Tjänsten är helt enkelt det miljövänligaste alternativet som finns i dag. Varje abonnent bidrar till en minskad miljöbelastning som ger omedelbar effekt.

För mer information kontakta:

Mobila Posten

media@mobila-posten.se