Moderaterna

Regeringens eftergivenhet mot Kina skandalös

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2004 16:19 CEST

- Det är fullständigt oacceptabelt att regeringen är beredd att släppa vapenexportembargot mot kommunistregimen i Folkrepubliken Kina. Riksdagen måste markera att regeringen fiskar i grumliga vatten. - Regeringen visar samma eftergivenhet inför kommunistdiktaturen i Kina och de brott mot mänskliga rättigheter den begår, som Sverige en gång visade mot Sovjetstaten. Att svensk utrikespolitik är så passiv i förhållande till jordens största diktatur är skandalöst. Det säger den moderate riksdagsledamoten och partistyrelseledamoten Sten Tolgfors som lägger både en motion och en interpellation i riksdagen om regeringens kinapolitik.

- Regeringen sviker Asiens demokratier och bidrar de facto hotet till att hotet mot demokratin Taiwans 23 miljoner invånare trappas upp. Kina hotar ständigt ön med utplåning och har anfallsplaner framtagna. Kina genomför en enorm konventionell och nukleär upprustning.

- Kina avrättar mångdubbelt fler människor än världens övriga länder gör tillsammans. Detta efter summariska och politiserade rättegångar, som ibland följs av offentliga massavrättningar på idrottsarenor.

- Grunden för EU-ländernas vapenexportembargo är massakern på Himmelska Fridens torg 1989. Signalen om det upphävs är att EU nu är tillfreds med MR-läget i Kina – vilket vore absurt!