BIL Sweden, bilindustriföreningen

Regeringens interna problem hotar miljöbilssuccén

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 11:12 CEST

- Det är oroande om viktiga frågor för att göra trafiken miljövänligare hamnar i långbänk hos regeringen, säger Bertil Moldén VD för BIL Sweden, med anledning av dagens mediauppgifter om internt bråk i regeringen kring miljöbilsdefinitionen. Bilindustrin satsar nu enorma resurser på att utveckla och marknadsföra miljövänliga bilar, satsningar som försvagas om inte det svenska politiska systemet tar sin del av ansvaret.

Fordonsindustrin väntar på besked om de energisnåla dieselbilarna kommer att ingå i miljöbilsdefinitionen, en ökad andel sådana är en viktig pusselbit för att minska trafikens koldioxidutsläpp. För att inte andelen ska sluta öka när partikelfilterrabatten försvinner vid årsskiftet, är det av stor vikt att den omotiverade extra fordonsskatten på 30 % för dieselbilar tas bort vid årsskiftet. Denna kallades tidigare miljöfaktorn och motiverades med miljöpåverkan från dieselbilar, påverkan som med den motorteknik som används idag inte längre existerar. Miljöminister Andreas Carlgren har tidigare gjort utfästelser om att detta är på gång men färska mediauppgifter gör gällande att det råder interna konflikter i regeringskansliet i denna fråga.

En annan viktig fråga är att införa en enhetlig miljöbilsdefinition. Detta skulle skapa tydlighet på marknaden och underlätta för konsumenterna vid val av bil. Det är särskilt viktigt att de extremt energisnåla bilarna som ingår i den statliga definitionen för bilar som är berättigade till miljöbilspremien snarast räknas som miljöbilar i alla aktuella sammanhang.

För mer information kontakta Bertil Moldén, tfn 08 701 63 61.

BIL Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Medlemsföretagen svarar tillsammans för runt 99 procent av nybilsförsäljningen i Sverige. För BIL Sweden är bilen en självklar del av det hållbara samhället där klimat, miljö, säkerhet, mobilitet, utveckling och tillväxt står i centrum.
BIL Sweden, Box 26173 [Karlavägen 14 A] 100 41 Stockholm, tel 08 701 63 60, fax 08 791 23 11, bil@bilsweden.se www.bilsweden.se