Fältbiologerna

Regeringens vargpolitik är jaktpolitik!

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 08:28 CET

Nu går Naturvårdsverket ut med tillstånd till jakt på varg i vinter. Fältbiologerna ser en redan hotad stam som nu riskerar att minska till skrämmande låga nivåer. Det är tydligt att regeringen gått jägarlobbyns väg och offrar en ansvarsfull vargpolitik för ren jaktpolitik.

Den tidigare licensjakten på varg har kritiserats hårt för att den inte uppfyllt något av de syften den sades göra. I dagarna presenterades ytterligare ett grundlöst förslag från Naturvårdsverket. Trots omfattande kritik från miljöorganisationer och forskning meddelade  regeringen att man tänker tillåta licensjakt på 16 vargar. Motiveringen för licensjakten är att skjuta bort inavlade vargar och på så sätt förbättra den genetiska statusen.

- Problemet är att utan tillskott av nya vargar så ger denna jakt ingen som helst positivt verkan mot inaveln. Man värnar inte utrotninghotade djur genom att skjuta dem. Det är beslut plockat ur luften som får enorma konsekvenser för vargen, säger Salomon Abresparr, Ordförande i Fältbiologerna.

Istället för att förstärka populationen genetiskt och skapa en livskraftig stam går regeringen nu jägarlobbyns väg.

I nuläget berörs vargrevir i Värmland, Dalarna, Västmanland och Örebro län. I Örebro län får vargar skjutas i fyra av fem intakta revir, vilket kan få förödande konsekvenser. Avskjutningen av alfadjur riskerar att splittra flockar och orsaka problem med vilsna ungvargar. EUs kommissionär Janez Potocnik har tidigare varit kritisk till Sveriges rovdjurspolitik och pekar på att jakten saknar relevanta grunder och att det saknas konkret plan för hur vargstammen ska stärkas genetiskt och uppnå målet med gynnsam bevarandestatus.

- Sveriges vargpolitik är uppenbarligen inget annat än ren jaktpolitik. Regeringens missbrukar sitt förvaltande av biologisk mångfald och sargar ytterligare Sveriges skamfilade miljörykte internationellt säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna.

För några månader sedan träffades världens ledare, däribland miljöministern, i Indien och slog fast om nationella strategier kring biologisk mångfald. Det går utmärkt att uttala sig om sina ambitioner om biologisk mångfald på internationella konferenser, men när det väl kommer till kritan på hemmaplan gör vi tvärtom om och skjuter utrotningshotade djur.

Kontakt:

Salomon Abresparr, Ordförande i Fältbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.