Ladbrokes

Regeringsrätten springer politiska ärenden

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2004 16:32 CEST

Regeringsrätten lämnade igår ett anmärkningsvärt beslut i två domar rörande lotterilagens förenlighet med EG-rätten. Regeringsrätten slår i sina domar fast att det svenska spelmonopolet inte har till avsikt att tjäna pengar åt staten utan snarare att staten och dess spelmonopol tar ett fullgott socialt ansvar.

Vidare anser inte Regeringsrätten att icke-statliga företag kan ta ett lika gott socialt ansvar som Svenska Spel och ATG och därför skall det svenska spelmonopolet bibehållas.

”Det är obehagligt att se en domstol springa politiska ärenden åt den svenska regeringen” säger Douglas Roos, VD för Ladbrokes i Norden som fortsätter ”för mig är det obegripligt hur Regeringsrätten duckar för det faktum att staten, i strid med EG-rätten, främst vill vinstmaximera på den svenska spelmarknaden”.

De statliga spelbolagen Svenska Spel och ATG är Sveriges största reklamköpare med en årlig reklamkostnad om 720 miljoner kronor. Svenska Spel och ATG har under de senaste åren i en alltmer aggressiv takt introducerat nya spelformer (Jack Vegas, internationella kasinon, Triss på nätet, trav i ICA-kassan knutet till 3 miljoner ICA-kort, LottoExpress, etc). Svenska Spel har enligt Lotteriinspektionens siffror ökat sin omsättning med 76 % sedan 1996. Den svenska statens årliga vinst på spel är 5 miljarder. Under år 2004 lägger staten endast 14 miljoner kronor på spelmissbruk.

Trots dessa fakta slår alltså Regeringsrätten fast att syftet med det svenska spelmonopolet inte är att tjäna pengar och att monopolet tar ett fullgott socialt ansvar.

Regeringsrättens dom är full av uppenbara felaktigheter. Det tycks som om Regeringrätten undviker att använda sig av en av de viktigaste domarna från EG-domstolen vad gäller spel: Lindman-domen från den 13 november 2003.

”Vi viker oss aldrig utan jobbar på tills dess att vi krossat det olagliga svenska spelmonopolet” avslutar Roos.

Bifogat till detta pressmeddelande finner ni en juridisk kommentar till Regeringsrättens beslut.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Douglas Roos, Ladbrokes VD Norden, +46-8-407 64 43, +46-70-735 21 25, douglas.roos@ladbrokes.se

Ladbrokes är världens största bookmaker och en del av Hilton Group PLC som är noterat på Londonbörsen. Ladbrokes omsatte ca 94 miljarder kronor 2003 och sysselsätter 12 000 personer. Bolaget driver 2500 spelbutiker i Storbritannien, Irland och Belgien. Ladbrokes.com har idag över 1 miljon medlemmar.