Femklövern i Skåne

Region Skåne och Spelberoendes förening förstärker samarbetet

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 08:00 CET

Region Skåne har beslutat om budget för strategiska folkhälsoinsatser under 2013. Drygt en miljon kronor tillförs och fokus ligger på ökat samarbete med föreningar och kommuner.

– Vi höjer anslaget, men också kraven, för kommuner som vill ansöka om gemensamma projekt med oss. Också samarbetet med vissa ideella föreningar stärks. Våra resurser och deras kunskap gör att fler kan få hjälp till en bättre hälsa, säger Birgitta Södertun (KD), regionråd med ansvar för folkhälsa.

En sådan förening är Spelberoendes förening i Malmö som driver stödverksamhet till hjälpsökande från hela Skåne. Region Skåne har samverkat med föreningen i fyra år och för många spelberoende och deras anhöriga är föreningen den enda hjälp de kan få. På föreningen märker man att söktrycket har ökat. Förutom pengaspelen handlar det om hjälp med dataspelsberoende. Under 2012 tog man emot över 120 samtal från oroliga föräldrar. Därför påbörjas nu ett pilotprojekt med stödgrupper.

– Fler och fler föräldrar vänder sig till oss när barnens datorspelande har blivit svårhanterligt.  Genom samarbetet med regionen kan vi ta emot fler utan att prioritera ned arbetet för dem med pengaspelsberoende. Vi vill dock betona att det handlar om stöd och inte regelrätt behandling, säger Niklas Grahn, ordförande i Spelberoendes förening i Malmö.

Fakta:

• Beslutet omfattar utvecklingsmedel för folkhälsa. Hit räknas till exempel inte sjukvårdens förebyggande insatser.
  • Höjs från 9 till 10 miljoner. Bland annat utökas samverkansmedlen för kommuner med 500 000 kr (totalt 1 500 000). Verksamhetsbidrag till föreningar höjs med 200 000 kr (totalt 650 000). Förutom Spelberoendes förening får RFSL och HSO verksamhetsbidrag.

För mer information:
Birgitta Södertun (KD)
Regionråd
Tel: 044-3093353

Niklas Grahn
Ordförande Spelberoendes förening Malmö
Tel: 0733-503669

Region Skåne styrs sedan valet 2006 av en fempartimajoritet bestående av Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Tillsammans utgör vi Femklövern i Skåne.

Hemsida för Femklövern i Skåne