Regionförbundet Jönköpings län

Regiondagar om attraktionskraft i ett hållbart Jönköpings län

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 13:35 CEST

Den 20-21 oktober arrangerar Regionförbundet Jönköpings län konferensen Regiondagarna på Elmia Kongress & Konsert i Jönköping. Höstens regiondagar handlar om att det ska vara gott att leva och verka i ett hållbart Jönköpings län, och lyfter särskilt fram miljö- och klimatfrågorna ur ett utvecklings- och tillväxtperspektiv.

Bland föreläsarna finns Pär Holmgren, meteorolog från SMHI, som ställer frågan ”Går vi mot en ny istid eller blir det bara varmare?”.  Ann-Carin Andersson, ordförande för Miljöresurs Linné talar om hållbart byggande och Helena Jonsson, 1:e vice ordförande i Lantbrukarnas Riksförbund om hållbar utveckling inom de gröna näringarna.

Lars Elwing från Habo kommun berättar om varför Habo nyligen blev utsedd till Sveriges bästa boendekommun av tidningen Fokus och Frida Boklund från Företagarna delar ut priset till årets regionföretagare.

Dagarna hålls ihop av Johan Wangström, journalist med förflutet på SR Jönköping, Ekot samt som utrikeskorrespondent i New York. Johan avslutar även konferensen med att kåsera kring hur man lyckas locka nya invånare till regionen utifrån sina egna erfarenheter som hemvändare: Från N.Y. till n.y.inflyttad!

Regiondagarna är en mötesplats för alla som på olika sätt är engagerade i och intresserade av regionens utveckling och tillväxt och vi hälsar media välkomna att närvara på konferensen.

Tid och plats
Onsdagen den 20 och torsdagen den 21 oktober 2010 på Elmia Kongress & Konsert i Jönköping, Rydbergssalen

» Läs hela programmet på www.regionjonkoping.se

Informationschef Helen Ulvegard, mobil 076-798 42 65, tel. 036-10 20 18

...............................
Regionförbundet arbetar för ett snabbare, öppnare och smartare Jönköpings län och är den politiska arenan för samordning och regional utveckling inom strategiska områden som livsmiljö och attraktivitet; kommunikationer; näringsliv; arbetsmarknad och kompetensförsörjning samt internationell samverkan.