RTS

Regionfinalister klara till Stora Turismpriset

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 13:28 CEST

Nu presenteras samtliga regionfinalister till Stora Turismpriset 2008. Uttagningen har skett i konkurrens medrekordmånga nominerade, 126 bidrag,från hela Sverige. Vinnarna, som koras i Halmstad, Karlskrona, Nyköping, Umeå, Västerås och Östersund, går vidare som finalister till Stora Turismprisets riksfinal i Stockholm.

Utdelningen av Stora Turismpriset 2008 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 23 oktober i Stockholm.

Kandidater till regionfinaler:

• Umeå: Hotell Borgafjäll & Spa, Piteå Havsbad och IKEA Haparanda.
• Östersund: Orsa Grönklitt, Järvzoo och Storsjöyran.
• Västerås: Skogens Konung, Klässbols Linneväveri och Fortum Ski Tunnel.
• Nyköping: Grinda Wärdshus, Svenska Kulturpärlor och Kolmården.
• Karlskrona: Ystad kommun för Wallander, "Upplev och Njut " och Äppelmarknaden i Kivik.
• Halmstad: Konsthallen i Hishult, Havets Hus i Lysekil och Västergötlands Museum för utgrävningsprojektet i Varnhem.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Nutek som huvudman, och i samarbete med RTS. Prissumman är 100 000 kr. Uttagningen av finalister sker via sex regionfinaler runt om i Sverige. De regionala vinnarna går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex finalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset.

För pressmeddelanden om nominerade, se www.rts.se under Nyheter.
För inbjudan till regionfinaler, se www.rts.se/umea, www.rts.se/ostersund, www.rts.se/vasteras, www.rts.se/nykoping, www.rts.se/karlskrona, www.rts.se/halmstad.
Mer om Svenska Rese- och Turistgalan, se www.turistgalan.se.

För vidare information kontakta:
Anneli Sundström, informationschef, RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se.
Augustine Gärtner Ask, projektledare för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, Nutek, 08-681 91 43, augustine.ask@nutek.se.

Tidigare Stora Turismprisvinnare
Wij Trädgårdar (2007), Ekoturismföreningen (2006), Göteborg (2005), SkiStar AB (2004), Anja Praesto och Jan Guillou för "I Arns fotspår" (2003), Ölands Skördefest (2002), Sveriges Campingvärdars Riksförbund, SCR (2001), Jamtli Historieland (2000), Dalhalla (1999), Liseberg (1998), Turism i Glasriket (1997), Medeltidsveckan (1996), Vasamuseet (1995), Jukkasjärvi och Rederiaktiebolaget Göta Kanal (delat pris 1994).

Information om Stiftelsen och Stora Turismpriset finns på www.nutek.se/stiftelsen

Information om Nutek finns på www.nutek.se

Information om RTS finns på www.rts.se Information om Svenska Turistgalan finns på www.turistgalan.se