Teaterförbundet

REGISSÖR NY ORDFÖRANDE I KLYS

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 09:17 CET

Regissören Karin Enberg (SRF och TF) valdes på kvällen den 13.11 till ny ordförande i KLYS, Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd, efter avgående Peter Curman. Läs KLYS pressuttalande.

Karin Enberg, regissör och före detta skådespelerska, har i kväll enhälligt valts till ny ordförande i KLYS, Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd. KLYS omfattar 18 organisationer med 30 000 medlemmar.

Karin Enberg är 54 år och bor i Stockholm. Som frilansande teaterregissör arbetar hon över hela landet. Nu på torsdag får hennes senaste uppsättning, Checkpoint, premiär på stadsteatern i Uppsala.

- Vi är ytterst nöjda med valet av Karin Enberg, säger Arne König i valberedningen. Vi ser att våra medlemmar behöver en tydlig företrädare för våra intressen och vi är övertygade om att Karin Enberg på ett utmärkt sätt kommer att fortsätta det arbete KLYS tidigare ordförande, författaren och journalisten Peter Curman, har uträttat för organisationens räkning under sina tio år på ordförandeposten.

- Våra medlemmar tillhör de grupper i samhället som drabbas hårdast av regeringen politik, det gäller arbetsmarknadsfrågor och kulturpolitik. En av de viktigaste frågorna vi kommer att fortsätta arbeta med är upphovsrätten, en fråga om upphovsmännens kontroll över sina verk och möjligheter att försörja sig, säger Karin Enberg.

- Vår uppfattning är att vi behöver ha täta kontakter med regeringen för att för den förklara kulturarbetarnas situation och behov. Karin Enberg är rätt person för att göra det, säger Arne König.

Karin Enberg kan nås på 08-643 03 06 el 073-507 77 50
Arne König, KLYS valberedning, nås på 070-517 75 30