Skyscanner

Regnet ökade ressuget med 7 procent

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2012 13:20 CEST

Juni bjöd på mycket regn och rusk i många delar av landet. Även låga temperaturer bidrog till att svenskarna längtade bort till soligare och varmare destinationer. Färsk statistik från Skyscanner visar att antalet sökningar på resor ökar i genomsnitt med sju procent i samband med regniga dagar. Barcelona, Kreta och Bangkok var soldestinationerna som det söktes flest resor till under den värsta regnperioden.

Regnet i juni uppmätte rekordvärden i flera delar av landet. I Stockholm var juni det den regnigaste junimånaden på över 200 år. Och det råder inte tvivel om att det dåliga vädret ökar svenskarnas reslust. Viljan att lämna landet i hopp om bättre väderförhållanden utomlands avspeglar sig i Skyscanners statistik. Den visar att ju mer det har regnat desto fler resesökningar har det gjorts.

Under dagarna med mest nederbörd, mellan 20–25 millimeter, ökade antalet sökningar i Stockholm med 15 procent jämfört med de regnfria dagarna. Regnfria dagar söks det mest på storstadsdestinationer. Men då regnet faller söker svenskarna efter destinationer med sol och bad, exempelvis Barcelona, Kreta, Bangkok och Malaga. Den stad som hamnar i topp oavsett nederbörd eller inte är London med stundande sommar-OS.

– Att spendera semestern i Sverige kan vara helt fantastiskt. Men juni har inte gett några större indikationer på soliga dagar och varma sommarkvällar. Vi ser tydligt att resesökningarna ökar vid sämre väder. Efter den här försommaren vill många solsäkra sin semester, säger Linda Edstrand, Skandinavienchef på Skyscanner.

I undersökningen har det genomsnittliga antalet sökningar på resor från Stockholm, Göteborg och Malmö jämförts under dagar med nederbörd, respektive antal sökningar under en dag utan nederbörd.

Om Skyscanner

Skyscanner är Europas ledande sajt för billiga flygresor. Använd vårt smarta verktyg som söker på 1000 flygbolag, både lågprisflygbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS, för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till. Följ oss på Twitter och Facebook.