British Airways Sverige

Regnovädret lyfter resandet med 20 procent

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2007 09:21 CEST

Ihållande regn och översvämningar har fått britterna att lämna landet. British Airways ser en tjugoprocentig ökning av antalet bokningar jämfört med förra året och räknar med nära tre miljoner resenärer under augusti månad.

– Vädret har varit riktigt dåligt i både Sverige och Storbritannien och många väljer att ta sig vartsomhelst för att slippa regn, säger Peter Rasmussen, Commercial Manager Scandinavia & Iceland.

Siffrorna avser avgångar från Heathrows flygplats i London med British Airways. De mest populära resmålen är New York och Los Angeles följt av Hong Kong. Den gynnsamma dollarkursen ökar intresset för USA som resmål, då fyra av de fem populäraste destinationerna är amerikanska.

Topp 10

Från Heathrow

1. New York (JFK)

2. Los Angeles

3. Hong Kong

4. San Francisco

5. Boston

Idag använder kunder i allt större utsträckning Internet vid bokningen av resor. British Airways webbplats ba.com lanserades redan 2002 men i slutet av förra året fick den en rejäl ansiktslyftning. På ba.com kan resenären boka resor, checka in, välja sittplats, beställa måltid, skriva ut sitt boardingkort samt reservera hotell och hyrbil och mycket mer. Från och med juli 2007 finns bokningstjänsten även tillgänglig på svenska.

På ba.com kan man även fylla i den information som krävs inom ramen för lagen om API (Advanced Passenger Information). Detta krävs till exempel om man ska resa till USA, Karibien, Spanien och Japan. Resenärer kan för att spara tid på flygplatsen fylla i den information som krävs redan hemma via funktionen ”Manage My Booking” på ba.com. Den information som måste uppges är exempelvis vilket land de kommer ifrån, var första övernattningen ska ske samt viss passinformation.

För mer information,

Fredrik Gustafsson, Presskontakt för British Airways Sverige, tlf: 0733-01 73 19

Peter Rasmussen, Commercial Manager Scandinavia & Iceland, tlf : +45 4058 1117