REHACT AB (publ)

REHACT AB bland de 25 bästa i Norden

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 01:00 CET

Svenska miljöteknikbolaget REHACT AB har återigen uppmärksammats som ett av Sveriges mest lovande miljöteknikbolag. Denna gång är det den nordiska miljötekniktävlingen Nordic Cleantech Open som rankar REHACT AB som ett av Nordens 25 bästa startups.

Nordic Cleantech Open avslöjade idag vilka som utsetts som de 25 finalisterna i den första Nordiska miljötekniktävlingen. Finalisterna har ett antal saker gemensamt:

- De vänder sig till stora internationella marknader,

- De grundades relativt nyligen (majoriteten för mindre än två år sedan) och

- De har potential att göra verklig skillnad för miljön.

Topp 25 har valts ut av en jury bestående av 32 mycket erfarna investerare, industrifolk och andra med stor kunskap inom området (se http://www.nordiccleantechopen.com/jury/ för hela listan). Juryn har instruerats att utvärdera affärspotentialen hos företagen baserat på tre kriterier; innovationen, marknadsmöjligheterna och teamet.

Jurymedlemmen Michael Lauridsen kommenterar:

"Jag har gjort investeringar inom detta område under ett antal år och jag var överraskad över kvalitén i de inkommande ansökningarna. Potentialen för många av dessa nystartade bolag är helt klart mycket stor. Det var också uppmuntrande att se lovande idéer från ett så brett spektrum av Cleantech segment”

Michael Stuer Lauridsen är partner på BankInvest New Energy Solutions. Han har över 25 års erfarenhet från Schneider Electric, Siemens och ABB.

REHACTs vd Svante Bengtsson kommenterar:

”Att komma med på denna lista är ett otroligt starkt bevis på den enorma marknadspotentialen för den produkt vi erbjuder. Juryn har haft ett drygt arbete med att välja ut de 25 mest lovande bland alla intressanta bolag från hela Norden. Det är också en bra bekräftelse på att de som satsat pengar i oss har tänkt rätt. Nu gäller det att växa bolaget och ta hand om marknaden.”

Cleantechföretaget REHACT utvecklar och säljer ett prisbelönt helhetskoncept för komfortenergi (värme, kyla och ventilation) i byggnader: Rehact Energy System. En nyckelkomponent i systemet är den patenterade värmeväxlaren RVU. Systemet kan kopplas samman med en mängd olika förnybara energikällor och är utvecklat för att väsentligt minska en byggnads behov av extern energi för värme, kyla och frisk luft – samtidigt som det ger en mycket hög komfortnivå.