Miljöpartiet de gröna

Reinfeldt har minskat Sveriges roll i den internationella miljöpolitiken

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 14:29 CET

De rödgröna presenterar idag, med anledning av klimatkonferensen i Köpenhamn, en granskning som visar hur Reinfeldt inte lever upp till Sveriges traditionella roll i den internationella miljöpolitiken.

- Hade Fredrik Reinfeldt utnyttjat någon eller några av de framgångsfaktorer som kan identifieras från tidigare internationella miljömöten hade vi kunnat påverka klimatförhandlingarna i Köpenhamn väsentligt bättre än vad som skett hittills. Mycket kan dock hända i klimatmötets slutskede. Politiskt ledarskap behövs mer än någonsin för att avvärja den klimatkatastrof som hotar hela mänskligheten, säger Karin Svensson Smith, ledamot i riksdagen (MP)

Genom decennierna har Sverige haft en unik position och banbrytande roll för hur globala miljöproblem ska hanteras politiskt. Sverige har spelat en avgörande roll vid de internationella miljökonferenserna i Stockholm 1972, Montreal 1987 och Rio 1992.

När det gäller försurningen, ozonskiktets uttunning och klimatet har Sveriges insatser haft mycket stort inflytande på de beslut som behövts för att antingen lösa problemen eller vända utvecklingen åt rätt håll. Ett annat exempel är EU:s kemikalielagstiftning, REACH, som har tillkommit med svensk lagstiftning som förebild.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Karin Svensson Smith, 070-343 95 15
Ulf Söderström, pressekreterare, 070-730 62 10

MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)
Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet och www.twitter.com/miljopartiet