Miljöpartiet de gröna

Reinfeldt kan bidra till att bryta dödläget

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2009 10:55 CET

Flyget och sjöfarten har utsläpp som globalt motsvarar Tysklands. Klimatskatt på deras bränslen skulle både hjälpa till att minska utsläppen och lösa en del av de finansieringsproblem som Köpenhamnsmötet brottas med.

Två av de viktigaste knäckfrågorna som ligger i vägen för ett avtal i Köpenhamn är hur mycket länderna ska minska utsläppen och hur de fattiga ländernas utsläppsminskningar ska finansieras. En bra hjälp på vägen vore att plocka upp de förslag som redan finns om internationell beskattning på de bränslen som flyget och sjöfarten använder sig av.

- Sedan Kyoto har utsläpp från globalt flyg vuxit med över 50 procent. Internationellt flyg och sjöfart släpper tillsammans ut mer koldioxid än världens sjätte största utsläppare - Tyskland. Intäkterna från ett t handelssystem eller beskattning för internationella bunkeroljor beräknas bli upp till 25-37 miljarder US dollar årligen, säger Karin Svensson Smith

- Sverige bör använda sin värdefulla roll som ett land med stort förtroende både i Syd och i Nord, och dessutom nu ordförande i EU under förhandlingarna, till att driva på för att detta ska bli verklighet, säger Karin Svensson Smith.

FÖR VIDARE INFORMATION:

Karin Svensson Smith, 070-343 95 15
Ulf Söderström, pressekreterare, 070-730 62 10

MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)
Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet och www.twitter.com/miljopartiet