Naturskyddsföreningen

Reinfeldt måste samla EU ledarna till krismöte nu

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 13:20 CET

Klimatförhandlingarna i Köpenhamn riskerar nu att haverera. Förhandlingarna har helt enkelt inte nått tillräckligt långt. Den danska förhandlingsordföranden var i morse på väg att kasta in handduken. Nu på förmiddagen har förhandlingarna kört igång igen.
– Nu måste Reinfeldt komma tillbaka till Köpenhamn, samla EU-länderna till extra möte och minst lägga fram EU:s 30 procents mål och mer pengar på bordet till utvecklingsländerna för att sätta press på USA, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
Beslutet sedan tidigare i EU:s ministerråd innebär att EU ska öka sitt mål för utsläppsminskningar när andra länder visa på liknande åtaganden.

EU:s ordförande Fredrik Reinfeldt, som var tillbaka till Stockholm idag för att leda regeringssammanträdet nu på morgonen, återvänder till förhandlingsbordet i eftermiddag.

– Sverige har nu ett ansvar som EU-ordförande att ta konsekvenserna av EU:s felaktiga strategi och nu samla rådet för få mandat att höja EU:s egna förslag innan tiden går ut. EU måste nu bryta upp låsningen. Detta ökar trycket på USA. För om inte USA höjer sitt bud är det i praktiken omöjligt att ställa krav på Kina, säger Svante Axelsson.

– Det är chockerande hur lite USA än så länge är beredda att minska sina utsläpp och hur lite pengar de vill vara med och bidra till klimatåtgärder i utvecklingsländerna. Obama måste komma hit idag och ändra den bilden, säger Emma Lindberg klimatexpert på Naturskyddsföreningen och på plats på mötet i Köpenhamn.

I går höll Sveriges miljöminister Andreas Carlgren tal inför plenum-mötet i Köpenhamn. Han sa bland annat att den rika världen måste ta ledning och att industriländerna har ett ansvar för den överväldigande majoriteten av utsläppen och att de fattigaste länderna är de som drabbas snabbast.

– Nu måste retoriken i Carlgrens tal snabbt omsättas i praktiken och vara vägledande för hur EU agerar i förhandlingarna så att vi får ett förhandlingsresultat där utvecklingsländernas perspektiv finns med. Högre mål för utsläppsminskningar och långsiktig finansiering av klimatåtgärder i u-länderna. Det är helt horribelt att EU nu inte har en förmåga att höja ambitionerna och göra vad som står i dess makt för att få till ett kraftfullt avtal, säger Svante Axelsson.

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare 070-7282585
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se
Emma Lindberg, klimathandläggare 070-5635411
emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef 070-6554619
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

Länk till Andreas Carlgrens tal:
Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00