Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF

Reinfeldt och Maria Larsson får semlor för alkoholskattebesked

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 08:51 CET

Idag på Fettisdagen bjuder ordförande för Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) Robert Damberg statsminister Fredrik Reinfeldt och folkhälsominister Maria Larsson på semlor för deras tydliga besked om att någon alkoholskattesänkning inte är aktuell.

– Jag och UNF vill uppmuntra deras klarsynta politiska ställningstagande och vad passar bättre en dag som denna än semlor, säger Robert Damberg, förbundsordförande, UNF.

– Det är mycket glädjande att vi har en statsminister som tydligt går ut och markerar var regeringen står i frågan och att vi för första gången på många, många år har en folkhälsominister som faktiskt värnar folkhälsan, säger Robert Damberg.

Klockan 14:00 överlämnar Robert Damberg semlor till statsminister Fredrik Reinfeldt på Statsrådsberedningen, Rosenbad 4.

Klockan 14:15 överlämnar Robert Damberg semlor till folkhälsominister Maria Larsson på Socialdepartementet, Fredsgatan 8.

Det var delar utav riksdagens skatteutskott som i helgen gjorde ett utspel om sänkt skatt på öl och vin, men en höjning på sprit, med argumentet att stoppa införseln av utländsk alkohol. Tillgänglig statistik visar dock att under perioden januari-september 2006 minskade införseln med 20 % jämfört med samma period året innan och dessutom ökar Systembolagets försäljning. De senaste tio åren har den totala försäljningen gått upp med 41 %. Ölförsäljningen har ökat med 82 % och vinförsäljningen med 50 %.

http://www.unf.se/pressbilder finns bilder för fri publicering (foto: Mikael Hansson).

För mer information:

Robert Damberg, förbundsordförande UNF

Telefon: 0702-75 52 25

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en helnykter livsstil. UNF har över 6 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.