Naturskyddsföreningen

Reinfeldt tyst om EU:s klimatmål

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 16:11 CEST

Trots ett starkare vetenskapligt stöd än någonsin och trots att både Storbritannien och Danmark alldeles nyligen har krävt att EU ska skärpa sitt klimatmål från 20 till 30 procents minskning mellan 1990 och 2020 så var statsminister Fredrik Reinfeldt tyst om EU:s klimatmål i regeringsförklaringen idag. Beklagligt, menar Naturskyddsföreningen.

EU:s mål för klimatpolitiken är att minska utsläppen av växthusgaser med 20 procent åren 1990-2020, med en möjlighet att öka det målet till 30 procent om andra länder följer efter. Syftet med detta villkorade mål var att pressa omvärlden inför klimatförhandlingarna i Köpenhamn, men eftersom mötet kollapsade växlade EU aldrig upp till 30 procent. Inför de kommande klimatförhandlingar i Cancun i Mexico i december deklarerade i måndags både den brittiska och danska regeringen att de kommer att kräva att EU antar ett 30-procentigt mål.

- Statsminister Reinfeldt säger sig tro på framtiden, men han verkar ha tappat sina ambitioner att leda EU:s klimatdebatt. Regeringsförklaringen var ett gyllene tillfälle att visa både svenska folket och EU:s ledare att klimatfrågan är på riktigt och kräver en snabbare omställning till en fossilfri ekonomi än vad som sker idag. Reinfeldt grep inte den möjligheten idag, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

I övrigt innehöll regeringsförklaringen inga nyheter på miljöområdet. Statsministern slog bland annat fast vallöftet om att inte höja skatten på koldioxid, det viktigaste redskapet i klimatpolitiken.

- Man kan undra om statsminister Reinfeldt tror att klimatarbetet är mer eller mindre färdigt. När regeringen blockerar en stärkt användning av det bästa redskap vi har, koldioxidskatt inom ramen för en skatteväxling, tappar vi alla viktig tid i kampen mot klimatförändringen. Varken medborgarna eller företagen får den skjuts som behövs och ytterst innebär ett lågt tempo i EU:s klimatarbete att vårt välfärdsbygge undermineras, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

För frågor kontakta:
Mikael Karlsson, ordförande, 070-316 27 22
mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se
Eva-Lena Neiman, tf presschef 070-794 04 07
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00